Klarer vi noen minutter i kø, om det redder et menneskeliv ?

Midtrekkverk redder liv og har langt bedre effekt på trafikksikkerheten enn mange større og dyrere prosjekter. Dette er grunntanken i Nei til Frontkollisjoners landsomfattende aksjon fra 19. august. Les mer her

Midtrekkverk er ikke enkelt. At det er trafikksikkert er jo åpenbart. At det skaper kø, er et annet faktum. Veibredden i Norge er generelt for liten, til at man kan komme forbi om kjøretøyet foran stopper. Da blir det kø. I henhold til undersøkelser trengs 45 mil med midtrekkverk for å komme dit man ønsker. Og da må veibredden økes, hvilket jo koster penger. 1200 mennesker dør hvert år i trafikken, – og målet er å halvere dette innen 2020. Det er lenge til det !

Man kunne sette opp midtrekkverk på alle de stedene hvor veibredden er tilfredstillende. Man kunne også belage seg på kø, – og faktisk gjøre begge deler. Sette opp rekkverk og utbedre veibredden på sikt. Uansett vil dette spare noen liv,- og da kan det hende det er verdt å stå litt i kø. Neste gang kan det være din tur ?

Sjekk ut animasjonsfilmen «med og uten midtrekkverk» her

Her er de kalde fakta:

 
I 2007 omkom 104 av til sammen 233 trafikkofre i møteulykker. Møteulykker er den ulykkestypen som gir flest dødsfall i veitrafikken.

34 ulykker var møteulykker mellom person- eller varebiler, mens kjøretøyer av ulike vektklasser var innblandet i de øvrige ulykkene.

55 ulykker inntraff i kurve, 29 ulykker på rett vei, mens de øvrige tre inntraff på bru, i tunnel og i kryss.

Ved 42 av ulykkene er høy fart etter forholdene vurdert å ha bidratt til ulykken.

Ved 59 av ulykkene er manglende førerdyktighet vurdert å ha vært en medvirkende faktor til ulykken.

(Kilde: Vegen og vi 8/2009) (©NTB)

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Klarer vi noen minutter i kø, om det redder et menneskeliv ?

  1. lizthetailor sier:

    Akkurat dette drøftet jeg med min kjære etter ulykken tidligere i sommer der fire døde i en tunnell (tre fra samme bygd, var det et sted i Sogn&F?). Veisjefen lokalt uttalte seg i media om at de ikke kunne ha midtrekkverk i tunnell fordi det ville være en fare dersom bilister trengte å snu i tunnellen. Løsning: En kan bygge midtrekkverk, men la hver 20. meter ha en åpning slik at bilister kan komme over i det andre kjørefeltet. Da får en sikkerheten _og_ fleksibiliteten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s