Velg det partiet som prioriterer de viktigste sakene !

Dagens partileder-debatt på TV var en blandet fornøyelse. Tar man for seg partiene, kan man tydelig se at noen får mindre taletid enn andre. Venstre og Sponheim er jo utelukkende bare selvfølgeligheter servert på rekke og rad. Stakkars Senterpartiet sliter og ber tynt om å få snakke mer. Siv er sint som vanlig, litt innsnurpet og lite festlig. SV og Kristin synes jeg sliter litt i motvind, spesielt når hun skulle parere fattigdomsbekjempelsen. Jens sliter også litt – litt for tung retorikk, litt for lang tid på å komme til poengene. Den beste er etter min mening Høyre og Krf. Spesielt Erna er kortfattelig, men med dårlig timing. Høybråthen er flinkere der. Han har flere lyttere merkelig nok, når han først taler. Programlederen er like irriterende som hver eneste gang. La folk få snakke da mann !

partilederdebatt

Jeg har for meste sittet å hørt på innvandringsdelen. Denne evindelige diskusjonen om at hvor mange tusen som kommer inn og hvor man som skal være her eller ikke. Noen av seerne foreslår til og med å sperre grensen med passkontroll. Det skulle tatt seg ut. Da hadde all importfrukten råtnet i køen, alle varene vi bestiller hatt en leveringstid på månedsvis. Jeg begriper ikke hvorfor man ikke kan viktighets-bestemme noen av sakene. Innvandring er viktig. Men er det like viktig som manglende helsepersonell, eldrepolitikken, fattigdomspolitikken ? I think not. Det gjelder å ikke ta fullstendig av i sine valg her. Fordi man ikke liker at det kommer innvandrere, trenger ikke det bety at regjeringen gjør en dårlig jobb.

Jeg stusser også over retorikken. Måten ting blir fremstilt. Og hvorfor det blir fremstilt slik det blir. Jeg begriper ikke at det ikke kan legges opp til debatter hvor politikerne kan få bedre tid. Nettopp for å slippe alle disse billige poengene. Noen tar disse alvorlig og det er kjempe-alvorlig. Man kunne få seg til å tro at Fremskrittspartiet hadde en gjennomtenkt plan på å åpne asylmottak i Tanzania. Det er ikke sikkert dem har det. La dem forklare detaljert hvordan dem har tenkt å planlegge, iverksette, gjennomføre og betale for dette. Da tenker jeg den gode ideen ikke lenger er så fantastisk.

Og hvorfor slipper Sponheim unna med «moralsk svik» tullet sitt. Det kan han si en gang, men ikk 5. Fattigdomsproblemet er vanskelig – nettopp fordi om levestandarden til folk flest i Norge øker, så øker også antallet fattige. Fordi de måles opp mot hverandre. Det er ikke sikkert at det på bakgrunn av dette er blitt gjort en for dårlig jobb. Men det kan hende. Og det er poenget. Kjapt, trygt og billig-valgsending gavner egentlig ingen. Man blir forledet fordi det går for fort. Politikeren får ikke forklart hva han/hun mener, og man får heller ikke gjennomskuet bløff og fanteri som er «billige poenger».

Om vi gjør et tankeeksperiment:

Om vi tar for oss 6 saker og prioriterte disse etter viktighet, og er enige om at dette er rekkefølgen for dine valg og at du vil velge på bakgrunn av disse , – ja, så øker sjansen for at du skal stemme på partiet. La oss så si at vi prioriterte disse som følgende:

1. Eldreomsorg

2. Skattenivå

3. Folketrygden

4. Kultur

5. Skole

6. Innvandring

Dette ville jo betyr at du ville velge det partiet som best samstemte med dine overbevisninger når det gjelder å tilføre bedre vilkår for de eldre og et lavere skattenivå. Sannsynligvis ville du være oppe i årene, ha penger på bok og så for deg en bedre eldresituasjon, enn den du vet mange har idag. Det partiet som da gav deg den beste overbevisningen innen garantier, gjennomføring, iverksetting mv – ville få din stemme. Dette måtte da veies opp mot dine mindre prioriterte valg, nemlig Folketrygden, kultur, skole og innvandring. Du ville da veie for og imot og bestemme deg.

Og her er poenget mitt:

Jeg håper ikke folk flest velger bort det partiet de ville stemme på, fordi mindre prioritert viktige saker kommer inn og tilslører gangsynet. Vil det være intelligent å velge et parti fordi det er det partiet som gjør mest med det som irriterer deg, eller vil det være mer intelligent å velge det partiet som gjør mest på de sakene du prioriterer som viktigst ?

Selv er jeg ikke i tvil om at mange partier kjører en retorikk som er helt meningsløs. Og det gjør noe med oss som velgere. Jeg tror vi må velge det som er viktigst for oss. Og for de fleste av oss er det de største sakene som betyr mest.

Hva tror du jeg velger ? 🙂

Dette innlegget ble publisert i politikk og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Velg det partiet som prioriterer de viktigste sakene !

  1. Jeg velger først og fremst ut fra saker jeg brenner for og som jeg anser som viktige, men jeg ser også på troverdigheten til partiet – og der er det noen som ligger særdeles tynt ann forann dette valget

Legg igjen en kommentar

