No Sponheim på Twitter – Takk for det !

Partilederne Jens Stoltenberg (Ap), Kristin Halvorsen (SV), Liv Signe Navarsete (Sp), Siv Jensen (Frp), Erna Solberg (H) og Torstein Dahle (Rødt) har egne profiler på Twitter. Det har også Miljøpartiet de grønnes talskvinne og førstekandidat i Oslo, Hanna E. Marcussen.

Men Sponheim og Høybråten satser på blogging i stedet.

– Det jeg satser på, vil jeg gjøre skikkelig. Jeg mener blogging er mer seriøst, fordi Twitter-meldinger har en grense på 140 tegn. Korte og hyppige budskap skaper bare informasjonsstøy, sier Høybråten til Vårt Land.

Han er ikke redd for å gå glipp av potensielle velgere ved å droppe et sosialt medium som Twitter.

Dinosaur

– Blogging, twitring og andre kommunikasjonsformer på nett når ut til mange unge og viktige velgere. Samtidig er det vanskelig å si akkurat hvor stor effekten er. Det viktigste for en politiker er fremdeles å møte folk ansikt til ansikt, i tillegg til å stille opp på radio- og TV-debatter, sier KrFs partileder. Les mer her
Beste jeg har lest på lenge. Flott og fornuftig valg av disse to dinosaurene når det gjelder sosiale medier. Blogging er mer seriøst, sier Høybråthen. Blir for mye informasjonsstøy av Twitter`s korte meldinger ?

Jeg er helt enig. Hele valgkampen preges av altfor korte meldinger, «kjappiser» og billige poenger og skal man bruke twitter krever dette faktisk sin mann ! Jeg er faktisk ikke ironisk engang – men det Høybråthen og  Sponheim bør vite, er jo at samtlige journalister i Norge er på Twitter nesten samtidig. Og det må jo bety noe ? I en valgkampn, forsøker man å nå så mange velgere som mulig, men man vil ikke ha sjanse til å nå nok uten å «bruke» mediene på riktig på.

sponheim og høybråthen

Sponheim og Høybråthen - hesten er den i front til høyre

Når det gjelder Sponheim og Høybråthen kan det faktisk være fornuftig å la være – rett og slett fordi de ikke behersker mediet, men også fordi det ville blitt for avslørende  hvor lite gjennomtenkt politikken er . Kjappe spørsmål og svar i timesvis pr. uke – alle rettet av journalister som hungrer etter nytt stoff i disse valgkamptider ? Hm…skummelt 🙂

Følg meg på Twitter her

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til No Sponheim på Twitter – Takk for det !

  1. Jeg har ønsket å legge inn noe som dette på nettsiden min, og dette ga meg en idé. Skål.

  2. vibeke sier:

    Samtlige journalister er ikke på twitter samtidig. Jeg kjenner politiske journalister og andre journalister som ikke bruker tjenesten. De klarer seg utmerket så vidt meg bekjent. Sponheim og Høybråten har tatt sitt standpunkt, og de skal ha noe rett i det de sier: det er mye støy på Twitter. Men det gjelder å skille klinten fra hveten. Finner de ikke nytten i verktøyet, ja, så gjør de ikke det. Jeg sliter med å finne nytten, og er ikke redd for å si det. Jeg har gått runder med meg selv før jeg valgt å opprette en konto, og er fremdeles ikke sikker på om dette er framtiden. Vi er ulike.
    Jeg er ikke så sikker på om du har rett i det der med at de ikke beherkser mediet. Det kan være de behersker det utmerket begge to. Tror faktisk ikke det vil være avslørende verken på den ene eller andre måte. Politikken de fører kan man være uenig eller enig i, men ikke kom trekkende med at den er lite gjennomtenkt. Man kan være dundrende uenig om ekteskapslov, småbedrifter, distrikstpolitikk, abort og kontantstøtte – men akkurat den politikken er ikke lite gjennomtenkt. Lite gjennomtenkt er det populistiske utspill som er, de plutselige utspillene som kommer opp, f.eks i agurktiden. Da kan man begynne å stille spørsmålet om lite gjennomtenkt politikk.

Legg igjen en kommentar

