Om mange ting jeg ikke kan noe om

Har du tenkt gjennom noengang – alt det du ikke kan ?

Alt det som kunne vært kjekt å kunne. Jeg har tenkt på det mange ganger. De tingene som eksempelvis håndverkere, teknikere, mekanikere og andre «alt mulig» mennesker kan ? Det er mange ting det !

Jeg har en god venn som er en form for alt-mulig mann. Han kan umiddelbart skjønne at en motor ikke starter fordi den ikke får bensin til forgasseren, eller at choken sitter fast, når motoren ikke starter. Da peller han fra hverandre den ene duppedingsen etter den andre, på leting etter noe udefinerbart (i mitt hode) som er løsningen på problemet. Og motoren starter igjen. Jeg kunne ikke fått det til om noen hadde truet med revolver. Ihvertfall ikke da. Jeg er så teknisk at jeg vet på forhånd at jeg ikke kan finne løsningen på problemet.

Noen vet eksempelvis hvordan man beregner en takvinkel. Hvordan man skal fore ut et vindu. Noen ser til og med hva du skal gjøre 4-5 arbeidsoppgaver fremover i arbeidet. Det gjør ikke jeg. Et eksempel er å skifte pære på lyset på bilen. Jeg vet på forhånd at den helv… fjæra som holder pæra, blir et helsike å få på. Jeg vet også at når jeg tror den er på, og sjekker lyset, er det ikke lys. Jeg prøver igjen, mye banning og svetting, og vet at jeg nå har funnet koden for fjærmysteriet. Da lyser heller ikke pæra. Som forøvrig er dyr. Litt oppgitt kan jeg kjøpe ein ny pære, nå glir den inn i fjærhelvete umiddelbart, – har jo tross alt holdt på den fjære noen timer. Fremdeles lyser ikke pæra, fordi sikringen er gåen !!!  Arghhhhhhhhh…. !!  Det er mine håndverker-utfordringer i et nøtteskall. Egentlig var ikke pæra gått i det hele tatt.

Om jeg så skulle liste opp alle de tingene jeg kunne tenkt meg å kunne, som jeg ikke kan idag – vil lista bli stor. Veldig stor. Egentlig er det ikke det å ikke kunne det, som er den største utfordringen. Den ligger på et helt annet nivå. Nemlig at jeg ikke ser de tekniske utfordringene før jeg står med begge beina oppi dem. Man bør ikke skru fra hverandre en eneste ting man ikke har skrudd fra hverandre før. Det meste er nemlig umulig å få sammen igjen. Iallefall slik det var før pellingen begynte.

Tenk deg å kunne følgende(som jeg ikke kan idag):

– Skifte bremser, bremseklosser, bremseskiver, motor og girkasse på en ordentlig bil(tenk deg å ta av de gamle delene, slippe å sjekke hvordan de var skrudd sammen før du tar dem av(ikke sjanse for at jeg vet dette idag), sette på de nye og alt passer ! )

– Sette inn nye vinduer i et hus

– Fliselegge et helt nytt bad(Tenk deg å få på membran, ikke lage hull, få til fugene, få en super fuge og at alt er beint og fint)

– Sette opp en hel garasje egenhendig(å vite hvor man begynner, støp, jern, vinkling, måling, stendere – ja, i det hele tatt)

– Montere en dimmebryter(å vite hvorfor det skal gjøres slik)(Hvorfor skal en ledning gå dit, og en tilbake, hva er det som gjør at strømmen går frem og tilbake fra stikkkontakt, til bryter til lys)

– Fly et fly

– Betjene en gravemaskin

– Føre en rettsak

– slå en golfball 250 meter og få ballen til å lande 1 meter fra hullet(hver gang)

– Sykle Birken på under 4 timer

– Foreta en hjerneoperasjon med hell

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Om mange ting jeg ikke kan noe om

  1. sunde sier:

    Jeg går for å sykle birken 🙂 Hva som skjer med hjernen din ligger vel neppe under mysterier, mer under vilje. Evnen er det ikke noe i veien med 🙂

  2. veronica365 sier:

    Det er jo bare å lære seg? 🙂 Regner med det første du går for er sykle birken? Men du; da forstår du hvordan det er mulig at hjernen min ramler sammen når noen drar frem kalkulator og papirer med jævla innviklet informasjon på. Tall-norsk-språket får meg til å bare høre *blablablabla….*

Legg igjen en kommentar

