Finnes ondskap ?

Dette er et tema jeg er blitt utfordret til å skrive litt om. Og jeg har tenkt mye. Og lenge. Ondskap er jo etter mitt syn en betegnelse religioner har brukt for å betegne oppførsel som ikke er akseptabel. Ondskap er til og med gitt en skikkelse gjennom Satan eller Djevelen. Og den har horn i pannen. Om det finnes en oppførsel, en atferd eller en skikkelse som kan betegnes som ondskap tviler jeg egentlig på. Iallefall som en rendyrket egenskap.

the-satan-pit-doctor-beast3

Jeg tror ikke noen mennesker er helt onde. De er onde i den forstand at de gjør noe for «å mele» sin egen kake. Noen gjør dette uten omtanke for andre mennesker. Om det finnes mennesker som gjør helt vanvittig ting med andre mennesker – voldtekt, tortur, mobbing, rå vold – så har jeg allikevel ikke tro på at de er gjennomgående onde. De kan være syke. De kan være ødelagte. Og de kan være påvirket av sitt miljø og oppvekst. Men de er ikke 100% onde. Jeg tror egentlig ikke noen er det.

Ondskap er allikevel et interessant tema. En atferd som utelukkende går ut på å skade et annet menneske, trenger motiv. Om det ikke finnes noen motiv, må det allikevel finnes et utilfredstilt behov som resulterer i en atferd som skader andre mennesker. Psykopater gjør ting mot andre mennesker, men de gjør det fordi de har et sterkt behov for selvhevdelse.

Hitler

Om man skulle reise rundt – i en evig runddans – utelukkende for å skade andre mennesker, – kunne man falle for fristelsen å kalle det ondskapen selv. Allikevel tror jeg det ligger noe annet under. Ondskapens akse er blitt en betegnelse som er blitt mye brukt etter 9/11 hendelsen i New York. Vi vet jo at terrorister ikke er rendyrket ondskapelig atferd. De ønsker å hevde noe. De ønsker å bevise noe. De kan allikevel være kjærlige fedre, ektemenn og barn. De er ikke rendyrket ondskap.

Tror jeg ikke på ondskap, fordi jeg tror det bor noe godt i alle mennesker ? Tildels tror jeg dette er riktig. Allikevel har jeg tro på et de fleste er seg selv nærmest. Er man ikke det, er man dum. Heldigis finnes det engler. Ikke i bokstavlig forstand. Men i form av mennesker som har viet sitt liv til å gjøre andre mennesker glade. Eller frisk. Noen mennesker er utpreget mindre ondskapsfulle enn andre. Dette er noe alle vet.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

