Hva gjør et menneske spennende ?

Dette er et vanskelig tema, da egenskaper gjør mennesker mer eller mindre spennende. Og når jeg definerer spennende, er det totalt sett som menneske. Et menneskes egenskaper bør være summen av alt – humør, kreativ, klok, samvittighetsfull og en rekke andre egenskaper.

Grunnen til at dette er vanskelig, er at jeg synes mange mennesker er spennende – av forskjellige årsaker. Noen er spennende fordi de rett og slett er vanskelige å finne ut av. Noen fordi de er så «seg selv». Andre fordi de er noen vriompeiser på en klok måte. Andre fordi de nok tillegges andre egenskaper enn de burde, fordi de er pene ?

Det er vanskelig å kategorisere mennesker, for å finne fellesnevnerne. Men det finnes nok noen, tenker jeg. Noen egenskaper som gjør at vi ubevisst liker personen vi møter. En av disse egenskapene tror jeg er vedkommendes evne til å lytte på hva man sier. Jeg har tro på at mennesker som får oss til å fortelle om oss selv, virker interessert i hva man sier og er anerkjennende i sin kommunikasjon, – automatisk vil virke mer spennende enn andre mennesker.

Å være hyggelig i seg selv, er neppe nok. Spesielt ikke om det mangler substans. En test på dette kan være å tilbringe noen timer sammen med et menneske. Med dialog. Da vil man fort plassere personen i minst 3 kategorier, tenker jeg. 1) Ja, denne personen vil jeg tilbringe mer tid med 2) Nei, dette orker jeg ikke i lengden og 3) Tja, helt greit.

Andre kjennetegn som gjør mennesker spennende ?

– Klokskap på en ikke-belærende måte

– Selvtillits-byggerne – disse menneskene som helt uoppfordret og ubevisst bygger selvtillit på alle de møter

– Selvsikkerhet, trygghet og stabilitet. Dette har jeg tro på – sammen med klokskap, er en avgjørende egenskap for å bli likt.

– Snillhet og fromhet, snille mennesker er til å stole på. Og vi liker mennesker som er snille med andre og ikke minst oss selv.

– Støttespilleren. Den som støtter oss, vil automatisk bli likt og kanskje til og med oppfattet som spennende.

– Mystikeren. Den vi vet lite om og som innehar minst noen av egenskapene overfor, – øker nok muligheten for at vi synes er ekstra spennende.

Det er mange mennesker jeg møter for første gang, som jeg ikke oppfatter som spennende overhodet. Disse er grå, de sier lite, de mener lite og de snakker etter munnen på deg. De gir lite av seg selv. Og de synes nok jeg er minst like lite spennende.

ingen-lytter1

Poenget er jo ikke at dette er verdensmesterskap i bli oppfattet som spennende ! Men allikevel tror jeg de fleste mennesker ønsker å bli oppfattet slik. Og jeg har tro på at det er mulig å bli mer spennende om man forsøker. Men stikkordet er nok å gi mer av seg selv. Lytte, være interessert i andre mennesker og tolerant. Dette er nok de egenskapene som må finpusses, om man ønsker å bli oppfattet som et spennende menneske.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

