Fobier og etikk

Jeg har gjort det selv. Lansert mine temaer. Og de skal jeg skrive om. Om noen lurer på hvorfor temaene er blitt som de er blitt, kan jeg love det er et komplisert svar. Jeg er snart ….år, jeg er født i 1967 og dårlig i hoderegning, så du kan regne selv. På grunn av denne alderen, har jeg lært endel underveis. Endel som har formet meg som menneske. Gitt meg en retning, uten å bli det minste religiøs. Gitt meg en sti, som er smal nok. Gitt meg et mål, som varierer med tiden. Alle disse tingene er med på å grunngi hvorfor jeg har slike temaer i min blogging.

Jeg er forsåvidt opptatt av det vitenskapelig. Av det mystiske. Av det religiøse. Men av forskjellige årsaker. Ikke fordi jeg er søkende. Men fordi jeg ikke forstår. Og når tiden kommer at jeg forstår, blir jeg neppe religiøs da heller.

Kanskje man blir en søkende sjel, når man blir så gammel som meg ? Kanskje man begynner å lure på hvorfor ting er som de er. Hva som er viktig her i livet, er jo et spørsmål langt smartere mennesker enn meg, har stilt før. Noen har nok funnet svaret, jeg har bare ikke funnet det på internett. Etikk er spennende, fordi det utfordrer måten vi tenker på. Vi bør hjelpe de som har det dårligere enn oss. Vi bør hjelpe de fattige i Afrika. Vi bør tilrettelegge for økt innvandring i Norge. Dette er kontroversielt. Og grunnen til at Frp får så mange stemmer som de gjør. Uavhengig av hvor mye problemer dette kan medføre, bør vi allikevel hjelpe de som har det verre enn oss.  

Dette er bare endel av etikk. Hvordan man forholder seg til hva som er riktig og galt. Og hvordan omverdenen bedømmer oss i forhold til våre valg. Ledestjerner er også interessant. De er laget for å gi oss en retning. En slags bruksanvisning på hvordan vår atferd skal være. «Åpen og ærlig» er en ledestjerne. Den ansporer oss til å være åpen og ærlig i alle situasjoner. Og det er fornuftig. Og av og til dumt. Man skal ikke nødvendigvis lese det helt bokstavlig, men bruke hodet. De fleste har egentlig en samstemt forståelse av hva hva som menes. Det er alltid noen som ikke gjør.

Idioti er også morsomt. Spesielt renspikket idioti. Atferd som man klør seg i hodet av og lurer på om vedkommende var sinnsyk i gjerningsøyeblikket. Det trenger ikke være snakk om drap og voldeligheter. Det er i dagliglivet. Idag fikk jeg en mail fra Periscopus. De lurte på om jeg ønsket å fornye abonnementet jeg sa opp på mandag ? Jeg forteller jo da at dette ble sagt opp på mandag og lurte på hvorfor de trodde at jeg muligens hadde lyst å fornye abonnementet på Kapital allerede etter 4 dager ? Svaret kan man undre seg over: «ja, det kan du si !», «det kunne jo hende du sa opp ved en feiltagelse ?» Ja, forsåvidt så kunne det jo i teorien det. Jeg kunne sklidd på tastaturet, og ved en renspikket tilfeldighet skrevet en oppsigelse, funnet mailadressen, trykken send og sagt opp feil abonnement. Det kunne skjedd i teorien.

Oppvekst er også interessant. Nettopp fordi jeg har min og du har din. Og hva ble resultatet ? Hvorfor ble det som det ble ? Og hva var årsaken ? Jeg funderer ofte på hvorfor noen mennesker – riktignok i mitt hode – blir noen ordentlige dustemikler, men andre blir interessante, vellykkede, stjerner og de som de blir. Lurer ikke alle på slike ting iblandt ? Jeg håper det. Jeg møter daglig mennesker som jeg tror jeg kjenner bakgrunnen til. Og på bakgrunn av denne troen, danner jeg meg et bilde. Sette folk i bås. Og tar feil. Kanskje. Jeg kategoriserer mennesker utifra hva jeg synes om dem. God oppvekst, skikkelige foreldre, gode holdninger, penger, ferier, holdninger og føringer i deres liv preger dem som mennesker. På bakgrunn av dette, tror man at man kjenner mennesker. Og ofte tar man feil. Heldigvis »

Tilslutt: Jeg tar de temaenen jeg allerede har bestemt meg for å ikke skrive mer om. På den måten vet dere at jeg ikke kommer til å skrive mer om Fobier. Jeg kommer til å skrive om de sakene jeg nå IKKE har skrevet om. Så nå: Fobier. Jeg er forundret over fobier. Det eneste jeg virkelig har fobier for, er mus. Jada, jeg mener skikkelig mus. Med 4 bein og pels. Ikke særlig mandig. Men mus er det verste jeg vet. Kan holde slanger, edderkopper og andre dyr både med og uten pels. Jeg brekker meg også ved kattespy, ungebæsj og oppkast-lukt og brekker meg for den minste lukt. Men det skyldes hypersensitiv nese. Som igjen helt sikker kommer av at jeg ser dårlig. Sansekompesasjon heter det visst. Utover det, finner jeg ikke flere fobier. Men de er der. Det er alltid noen. Et eller annet ubegripelig,  som får hårene til å reise seg, som man rent instinktivt skvetter av. Og for meg er det mus.

Det var ukens dagboksblogg. Som jeg jo ikke gjør til vanlig. God helg !

1. Etikk

2. Ledestjerner

3. Kommunikasjon

4. Følelser

5. Idioti

6. Filosofi

7. Hva er egentlig viktig ?

8. Oppvekst

9. Arv og miljø

10. Fobier

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

