Hva er egentlig viktig ?

Jeg lanserte dette temaet for en liten stund siden. Og ba om å få tilbakemeldinger på det. Og det har kommet massevis. Jeg undres litt over årsaken. Allikevel skjønner jeg jo at dette temaet er vanskelig. Nesten umulig å blogge om. Jeg kan egentlig bare gi meg mitt syn på saken.

Troen på at noe er viktigere enn andre ting, bør være en forutsetning. Man må prioritere. Hva man skal gjøre. Hva man skal tro på. Hvilken atferd man har. Det er tusenvis av ting å gjøre, men hva er viktigst ? For å få dekket våre behov, hva er viktigst ? Hvordan man oppfører seg, hva er viktigst ?

Jeg vet ærlig talt ikke, men har noen grunnleggende holdninger som hjelper meg å prioritere hva som er viktigst. De grunnleggende behovene for mat, drikke og varme, ligger i bunn. Deretter vet man at vi har behov for trygghet, anerkjennelse og utvikling. Og på mange måter kan vi si at vi i Norge har dette. I mer eller mindre grad. Utifra et slikt stå-sted, tenker jeg å prioritere hva som er viktigst.

Balanse

Det ligger forsåvidt ikke noe mystisk i ordet. Jeg tenker på en balanse mellom arbeidsliv og hjemmeliv. En balanse mellom egne prioriteringer og andres ønsker. Det må være balanse, nettopp for å unngå ubalanse og disharmoni. Man må nok først og fremst ha et godt hjemmeliv. Med sin partner og sine barn, sin familie og sine venner. Deretter må man ha mulighet til å prestere i yrkeslivet. Man må lykkes med det man gjør. På den måten blir det balanse. Egne ønsker og behov gir seg utslag i personlige prioriteringer. Disse må være i balanse med familie og omgangskrets. Ellers blir det kollisjon. Gi og ta. Det skaper balanse.

Kontroll og fornyelse

Et liv i jagende tempo mellom familie, jobb og barnehage er normalt idag. Men derifra til å miste kontrollen over eget liv, er ikke det samme. God kontroll skjer gjennom planlegging. Allikevel tror jeg full kontroll også krever fornyelse. I planer, i tanker og i hvordan vi velger å løse våre utfordringer. Planer settes ikke for alltid. De bør være under stadig utvikling. Av en selv. Og man bør sørge for at det ikke skjer instinktivt. Da skjer det neppe ofte nok. Man trenger ikke beholde gamle vaner, fordi de fungerer. Men man skal heller ikke kaste noe som fungerer. Fornyelse gir overskudd og ny driv. Gamle vaner gjør at vi blir sittende litt igjen.

Kjærlighet

Vår søken etter anerkjennelse og oppmerksomhet, fåes som oftest og lettest gjennom et godt kjærlighetsliv. Manglende oppmerksomhet, tilstedeværelse og ros, skaper over tid en ubalanse i hvilke behov man har og hvordan man får dette tilfredstilt. Det dreier seg ikke bare om et seksualliv. Det dreier seg i større grad om hengivenhet. Evne til å motta og evne til å gi. Over tid må slikt jobbes med. Det kommer ikke av seg selv. Og mye forvitres fort, om man ikke legger innsats i det.

Sin egenhet

Jeg har tro på at alle mennesker må fremstå som noe for seg selv. Man kan ikke være en grå skygge i et samfunn, uten at det går utover en selv. Man må representere noe, – som for noen er rart, for andre greit og for noen som bra. Uansett hva man er, må man få følelsen av å være noe. Noe for seg selv. Noe unikt. Mennesker gjør dette på forskjellige måter. Men det som er viktig, tror jeg at de tør å være seg selv. Og ingen andre. Mange mennesker er letende på jakt etter seg selv. Og drukner i sitt eget behov for å være noe de beundrer. På den måten sliter de ut seg selv. Det krever for mye energi.

Godhet og omtanke

Med godhet mener jeg evnen til å bestrebe seg til å ville alle godt. Med omtanke forsøker jeg å tenke vidtrekkende. Hjelpe våre medmennesker er en selvfølge. Hjelpe alle er ikke mulig. Men tanken på at det er viktig, er viktig i seg selv. Man får et bedre liv ved å vise omtanke for de som ikke har det så godt som oss selv. Misunnelse, fordommer, hat og forakt er ødeleggende. For vår egen del på lang sikt, og prinsippielt fordi verden krever og forlanger godhet og omtanke for å utvikle seg. Store ord. Men det er også det som er viktigst.

Hva er egentlig viktig ? For hva kan du spørre om. For alt. I alt vi gjør, bestemmer og utfører, er det noe som er viktig. Og noe som er mindre viktig. Selvfølgelig er det viktig å skifte lyspære, slik at vi kan se når det er mørkt. Men er det akkurat det som er viktigst ? Ikke i mitt hode. Blir man bedt om å skifte lyspære, bør man gjøre det for å vise omtanke til andre. Kommer man på det selv, er oppmerksomheten man har til saker rundt seg det viktigste. Allikevel er det å skifte selve lyspæren, det viktiste om man vil ha lys. Forstå det den som vil.

Dette er et vanskelig tema. Det viktigste er jo at vi har det bra. At helsen er god. Men hva gjør man for å forbli der ?

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

