Kongo-saken – årets dummeste ?

(Dagbladet): Advokat Morten Furuholmen kalte i går inn til pressekonferanse for å redegjøre for sitt besøk i Kongo. Han er betalt av en ukjent privatperson, og oppnevnt av Akershus fylkeskommune for å bistå Tjostolv Moland (28) og Joshua French (27). På pressekonferansen ble Furuholmen spurt om han hadde informasjon om hvorfor French og Moland befant seg i Kongo.

Kongo

— Det de har forklart meg, er at de, som alle vet, har forsøkt å etablere et sikkerhetsselskap i Kampala, som da har hatt ulike sikkerhetstilbud, deriblant også beskyttelse av grupper og personer som ønsker å bevege seg på kongolesisk territorium, sa Furuholmen på direkte spørsmål. Les mer her

Å jeg er så lei av denne saken ! Makan til suppe skal du leite lenge etter. Og makan til røvere har Norge sjelden sett i media før. Når det hele nå toppes med skjulte betalinger fra mennesker i Norge for å dekke advokathonorarer, – at det de har fortalt tidligere, viser seg å ikke stemme. Ja, da begynner alle mistankene folk flest har hatt lenge, å bli bekreftet. De har vært på tokt og forsøkt å skjule det.

Om de er drapsmenn eller ikke, begynner snart å spille liten rolle. De blir med stor sikkerhet dømt i apell-domstolen. De blir sittende i fengsel og den eneste redningen for et mer attraktivt fengselsliv, – blir om Norge velger å bruke skattepenger på å la dem sone i Norge. Og det skjer helt sikkert. For min del er ikke det ikke så åpenbart at dette er riktig å gjøre – iallefall ikke på sikt. Hvorfor skal de sone i Norge ? Hvorfor kan det ikke være et prinsipp at de skal sone i det landet de blir dømt ?

Et annet moment, er jo at det gir feil signaler til andre kriminelle. Gjør man noe galt i land med et underutviklet fengselsvesen, skal man altså hentes hjem til muligheter for fri soning og frihelger ? Ikke snakk om spør du meg. Spørsmålet om de er uskyldige, kan åpne for dette selvfølgelig. Men skal de da sitte fengslet i Norge, basert på at vi tror de er blitt utsatt for justismord ? Jeg tror ikke det.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med . Bokmerk permalenken.

5 svar til Kongo-saken – årets dummeste ?

  1. Jon sier:

    Kartlegging og bilder av statlige bygg er spionasje i Kongo, og de har tatt med seg våpen ulovlig inn. Kongo er nemlig ikke så lovløst at det ikke har lover man skal forholde seg til. Antar du mener at utlendinger som kommer til Norge har med å forholde seg til norsk lov, og dermet at normenn får forholde seg til andre lands lover når man reiser dit?

    At de nå ser ut til å innrømme lovbrudd som alene vil medføre strenge strafer (rundt 20 år er ikke utenkelig) er for meg et bevis på at løgnene de har kommet med i Kongo og til norsk presse er tilstrekkelig motbevist.

    Hvorvidt de er på oppdrag kommer vel ann på forståelsen av ordet. Jeg finner det korrekt, om de var der i forbindelse med jobb, for sitt firma, og kartlegger et område.

    Om de har drept noen eller ikke kan vi vel bare lure på, men lovbrudd som automatisk medfører lang straff ser det ut som om de nå innrømmer. Det er verdt litt «krigstyper» (noe som passer godt på denne saken) ?

  2. Kristian sier:

    Tommelen opp for konsis og flott blogg. Det begynner å ulme under min paranoia når UD virker til å ha et veldig sterkt engasjement, samt at «private» og hemmelige aktører har spyttet i penger. Det er mye med guttas forklaringer som ikke maker sence og jeg skjønner godt at de begynner å forandre på dem. Mordere eller ikke, jeg synes de tar dette veldig lugnt, ja nesten arrogant. Nesten som om de allerede vet at Onkel Jonas vil baile dem ut. Blir så forbanna!

  3. Alexx sier:

    Dersom det blir snakk om utlevering til Norge, er det sånn at Norge må underskrive en avtale med Kongo at straffen skal være livstids fengsel, slik de er dømt til. Og da skal de ikke kunne slippes ut etter 8 år og ha frihelger og permisjon. Jeg vil ikke akkurat si at livstids fengsel i et norsk fengsel er så mye å trakte etter heller, sånn i det store og hele. Da begynner vel Moland og French snart å sutre over jvor lenge de må sitte inne….

  4. I Meyer sier:

    Uansett om de er skyldige i straffbare forhold eller ei; enhver har krav på en rettferdig rettssak. Det er det dette handler om.

  5. Uvesentlig sier:

    Jeg skal ikke spekulere i om de er skyldige eller ikke, men du verden så mye pepper jeg har fått i andre blogger når jeg har påstått at forklaringene deres ikke er troverdige. Fristende å lese hva disse bloggeiere skriver nå. De har vel en forklaring igjen.

    Om de er skyldig i drap vet jeg ikke, men jeg har en tro. Om de er skyldige i gjentatte løgner til den norske befolkning via norsk presse, ja det vet jeg.

Legg igjen en kommentar

