Treningsdagbok 11.oktober 2009

Dagens økt var en åpenbaring av en sykkeltur. Fra å fryse nesten ihjel på fredag, var turen idag mye bedre planlagt. Innkjøp av sokker i merino-ull, ullundertøy, Neopren-overtrekk på skoa og Gore-tex syltynne MC-hansker(jada), vindbreaker under regnjakke, sykkelbukse og regnbukse, – samt MC-Pærevarmer under hjelmen – var det en drøm å foreta en lang sykkeltur i 7 grader pluss og yrende regn.

Ikke antydning til å fryse, snarere tvert imot. Neopren er fantastisk effektivt både mot regn, men ikke minst mot avkjøling. Koster lite og knallbra.

Turen idag ble lengre enn først planlagt, da jeg bommet på en avkjørsel og måtte kjøre tilbake samme vei – samma det – trening er det lell. 4,5 mil ble unnagjort på 1 time og 54 minutter. Dette ble en distanse-trening med lettere kupert terreng, men krevende nok til at det blir kontinuerlig trøing.

Hadde med væske i form av energidrikke og banan – det hjelper faktisk også på slike avstander. Neste helg planlegges årets største tur – avhengig av vær og føreforhold, men da tas turen over Finnemarka til Åmot(ca. 2,2 mil), deretter på asfalt fra Åmot langs fjorden til Sylling og til Meren(4,2 mil) – totalt blir dette det lengste jeg har syklet totalt. Og det blir spennende, da dette innebærer både grus, litt skogsveier, asfalt og større stigninger for å komme opp i høyden. Det kan bli kjølig, men ikke lenger til noe hinder.

Jeg er i relativt god form om dagen. Merker at restitusjon er nødvendig for å få ekstra overskudd. Tøyer godt ut, hvilket jeg tror også gjør sitt til at jeg ikke blir så støl.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

3 svar til Treningsdagbok 11.oktober 2009

  1. veronica365 sier:

    Knall bra! Jeg regner med deg i Birken neste år! 🙂 Ta det som en utfordring!?

  2. sunde sier:

    Det skal være en fornøyelse. Tanken e jo å bli med på någe som likne på et ritt. Ikkje te å legga skjul på. For å få te det må eg få te vintertrening. Sykla e utrolig kjekt, ute når der e jækla kaldt e ikkje. Så eg improvisere litt om dagen. Sykkelrulla komme snart. Tenke det kan hjelpa litt. Ellers må eg jogga, Gymmen litt for å holda tempoet. Jævla vinter.. sko hatt sommar heila året !

  3. Mr.T sier:

    Hvem er denne spreke syklisten?
    Det kan jo ikke være den lett overvektige, 40 omdagen røykende duden med veldig dårlig kondis jeg besøkte i sommer… eller er det han? I så fall har han virkelig ha tatt seg i nakken og trent jevnt og trutt de siste månedene. Han jeg besøkte hadde nemlig aldri klart å sykle 45km med 24kmt i snitt med tung vinter bekledning eller planlagt en sykkel tur med så mye stigning som over Finnemarka (Et av norges fineste turområder).

    Garborgriket Rundt er et MTB ritt som går av stabelen ca mai neste år dette er seedingritt til Birken10, du er herved innvitert 🙂

Legg igjen en kommentar

