Treningsdagbok – dag 2 av Sykkelrulle-prosjekt 22.10.2009

Idag har jeg  forespurt om gode tips til alternativ trening. Aller helst ute. Min usedvanlig gode venn fra Randaberg(se bildet under) – Mr.T himself har foreslått et opplegg  jeg  faktisk bør se om jeg får til:

«Du e nå blitt så sprege at eg syns du burde dra t men litt hardtrening.
Intervalltrening auge slagvolumet på hjerta og auge O2 opptaget men du må kun ha ei så strie økt i ugå resten onna 75%.
Bakkeintervaller e også effektivt med joggesko… Her e oppskriftå: Finn ein bakke du bruge ca 2,5 min på å komma opp og ca 3 min på jogga roligt ner igjen (F eks Kjerreveien så komme opp v/far t Jens). Denne ska du jogga/gå fort opp 6 ganger alt du klare men du ska ikkje bruga lengre tid på det sista draget enn på det fysta. 20 min oppvarming på max 75% og 10 min nerkjøring. Hvis du bler litt kvalmen når du tar deg opp bakken e pulsen øve 90% og d e passeligt. Husk, smerte er gøy»»

Nå skal det være sagt at Mr. T – Geir Helge Tunge – leter med lykt og lupe etter treningsmetoder – året rundt. En veltrent tøffing med svært så god peiling på hvordan man kan oppnå smerte gjennom ethvert forsøk på å bevege seg. Men jeg har lært og blitt inspirert mye av denne tøffingen. Her er han :

26072008390

 

Dagens rulle-trening fungerer fantastisk bra. Men det er kjedelig. Og bør være et supplement til ute-trening. Ikke et «istedefor» – alternativ. Jeg er faktisk enig med Mr.T. Jeg må ut. På sykkel i +/- 1-2 grader fungerer dårlig med hybridsykkelen. Det går fort og det blir effektivt mye kaldere enn gradestokken viser. Derfor tenker jeg å slå til på forslaget overfor de nærmeste dagene. Pulsklokke må gjøres noe med. Dagens låneklokke fungerer for dårlig og gir meg for dårlige data å lagre. Og her er hele hemmeligheten for min del. Statistiske data for å følge utviklingen.

Å trene gir meg også andre fordeler: Jeg spiser mer, sunnere, regelmessig. Jeg drikker mer væske(ikke bare vin) hele dagen. I tillegg er jeg åpenbart sprekere, har en bedre kondisjon, har en større stayer-evne i dagliglivet og ikke minst har det morsommere. Og det merkes på vekten. Å notere endringer i form, fart, utholdenhet, vekt og utvikling, gir meg langt større interesse for det jeg driver med, enn å la være.

Dog er det noen forutsetninger som bør ligge til grunn.

1. Minimum 1 time hver dag

2. Både utholdenhet, styrke og bevegelse må til

3. Spise riktig

Dagens økt ble 2-delt. Å sykle på NO.4 belastning på en rulle som jeg har, gir motstand som gjør at jeg kan holde en fart på rundt 30 kilometer i timen i ca. 5 minutter. Da begynner melkesyren å melde seg, uten at den faktisk kommer. Og det er rart. Jeg tåler mye mer smerte enn før. Men jeg tåler ikke så mye smerte at melkesyren faktisk kommer. Må øve på dette gjennom hardtrening. Idag unnagjør jeg 10.000 meter på 31 minutter, hvilket gir en snittfart på 19,31 km/time. Dog er dette langt tyngre, da motstanden er langt høyere. Etterhvert må jeg forsøke å illustrere hva dette betyr i stigninger. På rullen fremover, skal milen passeres på hver eneste motstand, for å se hva forskjellen blir.

Syklet idag også en form for intervall – ca. 2 minutter på tyngste gir og stående og deretter 3-5 minutter på lett gir. Deretter 2 minutter igjen på tyngste gir. Dette er tungt og det gir lungene motstand.  Den siste tiden har jeg blitt flinkere til å sykle meg «ned» etter hardere økter.

Må lære av Mr. T. Bloggen fremover vil nok vise litt av dette.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt, Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Treningsdagbok – dag 2 av Sykkelrulle-prosjekt 22.10.2009

  1. veronica365 sier:

    Mandag kl 17! – du er med meg inne. Ferdig. Jeg begynte å blogge, du skal være med inne. EN GANG!! mandag som kommer. Svar avgitt..

Legg igjen en kommentar

