Hvilke engler tenker Martha på ?

I dagens Skavland program fremstår Martha som en tilsynelatende kyndig og troverdig person. Både smilende og verdensvant, riktignok fantastisk fnisete – men det hører vel englekorpset til. Jeg undres. Og jeg skriver. Om disse merkverdige personene som dukker opp i media. Med sine meninger. Ytringer og sannheter. En tro på engler. På spøkelser og på helbredende virkninger.

Man kan idag også lese om kreftsyke som får alternativ medisin på sitt dødleie. Les mer her.. Med metoder som skolemedisinen så til de grader underkjenner verdien av. Snåsamannen og Martha. Og engleskolen. Man bør vel undres tenker jeg. Både om lovligheten. Og om troverdigheten. Og tilslutt om årsaken. Årsaken til at slike fenomener dukker opp i samfunnet. Jeg velger å kalle det et fenomen. Fordi jeg tror det forsvinner. De fleste saker har en nyhets-interesse. Men de færreste saker som bærer preg av spekulativitet og stor trolldom, har en tendens til å forsvinne av seg selv.

engler1

Skavland gjør en dårlig figur idag. Han stiller ikke kritiske journalistiske spørsmål om dette sludderet overhodet. Hvorfor gjør han ikke det ? Jeg tror det kommer av en kongelig høflighet og respekt, samt hensynet til programmets grunnidè. Men det er snart på tide at noen stiller spørsmål med hva Martha gjør. Det kan ikke aksepteres at det skal fremlegges som helbredende. Folk kan dø av det. Fordi mennesker i vanskelige livs-situasjoner kan komme til å søke en helbredelse det ikke finnes vitenskapelig dekning for at virker.

Om Martha ser engler, er helt akseptabelt. Noen tror på Gud. Noen ser rosa elefanter. For meg kan Martha tro på flygende griser. Det spiller ingen rolle. Det gjør ingen skade. Martha kan til og med påstå at hun tror på spøkelser. Det får henne bare til å virke enda mer underlig. At hun tjener penger på slike ting, får henne til å fremstå som en særlig og en kvakksalver av dimensjoner. Enhver troverdighet er forsvunnet for lengst. Man skulle tro at Ari står for den største delen av underfundige påfunn i den familien, men jeg er uenig. Ari er spesiell. I sine meninger og ytringer, fremgangsmåte og naive åpenhet. Og i tillegg med et budskap som ikke kommer til å ha noen konstruktiv eller dypere mening i fremtiden.

Martha derimot. Tror på flygende griser. Eller noe i den retningen.

Men er forskjellen så stor da, tenker jeg også ? På det å tro på Gud ? Why not Angels ?

Man kan også undres over hvorfor behovet for å tro på slike saker dukker opp ? Har noen for lite å gjøre på ? Er dette det eneste man kan finne på for å tjene penger ? Er dette måten man må finne en dypere mening med livet ? Eller er det forskrudde tanker alene ?

Jeg vet ikke, men jeg har mine mistanker.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Hvilke engler tenker Martha på ?

  1. vikinghermit sier:

    Vel, spør du meg tror jeg mer på Snåsamannen, UFO, spøkelser etc. enn jeg tror på Martha! Kanskje fordi jeg ikke tror på Gud heller. Spør du meg, har hun vært på Kongsseteren og plukket og spist Fleinsopp for å få disse «synene» 🙂
    Men klart, er man kjendis, og Prinsesse attpåtil, slipper man unna med alskens sære påfunn, OG får utgitt bøker om det. Verken du eller jeg ville fått utgitt bøker om sånt tull, nettopp fordi VI ikke er kjendiser!

    VikingHermit.

  2. HavHeksa sier:

    Klarer folk å tro på gud så hvorfor ikke engler? Ganske logisk det der du, uten gud ingen engler 🙂 Er vel i bibelen de dukker opp først.

    Ellers så må det nok bare sies at mennesket til alle tider har hatt et behov for å tro på noe. Det er for å forklare hvorfor verden er som den er oftest, eller for å gjøre vanskelige følelser mer spiselige. Om det hjelper eller ikke? Tja, mest sannsynlig så virker det, hvorfor skulle ellers så mange mennesker tro på det.

    Om det er en religion eller en ren fantasi er egentlig helt uvesentlig.

    At mange tjener penger på dette er heller lite nytt, det har blitt gjort i århundrer. Faktisk siden vi begynte å bruke pengesystemer og enda litt tidligere. Både kristne og andre tjener penger på alt det er mulig å tjene på. Syndsforlatelser var en tid veldig i skuddet.

    Sånn foresten, har du noensinne forsøkt å kaste svin på perler? De flyr ikke, men du verden som de sklir 🙂

  3. Daniel sier:

    Jeg bare stusser over at Martha sier at hun snakker med hesten sin (sånn som i å holde en samtale og få respons), og at hun snakker med engler.

    For oss som skulle stå ved ville vi ikke høre noen ting, som betyr at kun Martha hører disse stemmene.

    Nå, om jeg stakk til min lokale psykiater og fortalte ham at jeg hører stemmer, hadde jeg nok blitt sendt til koko-huset for en god stund tenker jeg meg.

    Derfor syns jeg det er rart at om det er engler og hester man hører, da er det bare uskyldig og «troverdig» (iallfall for noen). Man kunne si demoner eller en historisk kjendis og vips, locked up.

    Hvorfor skal «gode» kristne religiøse stemmer være mindre merkelig enn «normale» stemmer? Hun kunne sagt at hun hørte profeten Muhammad snakke til henne, og da skal jeg love deg at det hadde blitt borgerkrig til lands.

    Nei, hører man stemmer, så hører man stemmer uansett «hvem» det kommer fra. Og det er enten tegn på sykdom, eller fantastisk sterk vrangforestilling om seg selv og verden

Legg igjen en kommentar

