Sykling

Fra SykkelMagasinet

Når du skal kjøpe ny sykkel er det mange faktorer å ta hensyn til. Ikke bare skal du finne en sykkel som dekker det behovet du har, men den skal være komfortabel og effektiv å bruke. For å finne frem til den optimale sykkelen er det viktig å stille seg selv de riktige spørsmålene, gi ærlige svar, og handle deretter.

Sykkeltyper
Det finnes i hovedsak tre typer sykler på markedet:
1. Terrengsykkel
Kjennetegnes ved 26-tommers hjul, kraftige dekk, kraftige bremser og, muligens, en eller to dempere.
2. Hybrid (også kalt by-sykkel)
Den har større hjul (28-tommer), smale dekk, mer avslappet sittestilling, leveres med eller uten dempegaffel, og har en, generelt sett, lavere pris.
3. Racer, eller landeveissykkel om du vil.
Smale dekk, 28-tommers hjul, bukke-styre, ofte aggressiv sittestilling og lav vekt.

Alle syklene har sine spesifikke bruksområder og det er vanskelig å velge feil.
Ønsker du en sykkel som du kan bruke i skogen – på grusveien og på stier – er en terrengsykkel det åpenbare valget.
Du kan sitte sportslig med en fin vektfordeling over sykkelen. Det er viktig at det ikke er for liten avstand mellom sete og styre. Hvis du blir sittende for mye oppreist vil du ikke kunne sykle effektivt i motbakker og i terrenget.
En aerodynamisk sittestilling som ikke føles ubehagelig er bra.

Hvis du vil ha en sykkel du kan bruke frem og tilbake til jobben langs et etablert veinett, eller ønsker en fin tursykkel, vil nok en hybrid være et godt valg.
Med en slik sykkel ønsker du sannsynligvis å sitte mer oppreist og avslappet.

En landeveissykkel er for deg som liker å sitte lenge på sykkelsetet og trives best på landeveien, og bruker sykkelen som et redskap i trening.

Lengden på overrøret er viktig.
Hvis du vil benytte sykkelen som et treningsredskap bør overrøret være såpass langt at du sitter utstrakt i en aerodynamisk stilling når du legger hendene på styret. Mange justerer denne stillingen med styrestammen, og til en viss grad kan dette gjøres. Men vi anbefaler det ikke. Hvis overrøret blir for kort vil knærne dine komme for nærme styrestammen og sykkelen vil føles trang. Hvis overrøret blir for langt vil sykkelen bli vanskelig å manøvrere.

En lang stem vil dra din kroppsvekt fremover og gi fremhjulet godt grep, samtidig som det gjør at du kommer mer over pedalene. Dette vil derimot gå utover sykkelens manøvreringsegenskaper. En lang stem ligger mellom 130 og 150 mm.
En kortere stem (100-130 mm) vil flytte overkroppen litt bakover og gi mer vekt på setet og dermed bedre grep på bakhjulet. Dette gjør sykkelen lettere å manøvrere i tekniske partier og det blir lettere å løfte fremhjulet over hindre.
Nå som du vet dette, kan det være greit å tenke på at en bratt styrestamme (10° til 15°) vil gjøre sittestillingen mer oppreist og at du får litt mer kontroll i utforkjøringene. En flat stem (0° til 10°) vil gjøre sittestillingen mer aerodynamisk.

Hva er dette med bratte og slakke vinkler?
Vinklene på sykkelen har en viss innflytelse på hvordan sykkelen vil oppføre seg i terrenget. Når vi snakker om vinkler så mener vi hvor bratt seterøret og styrerøret er. For å sette det hele i perspektiv kan vi si at en utforsykkel har slakke vinkler (66°-69°). Mens en landeveissykkel har brattere vinkler (73°-74°). En terrengsykkel ligger et sted mellom disse ytterpunktene (70°-74°).
Slakke vinkler vil som regel gi en sykkel som er mer avslappet å bruke. Den er enklere å bruke i utforkjøringene fordi vekta er flyttet lenger bak på sykkelen.
Bratte vinkler vil gi en sykkel som føles mer «nervøs» å bruke ned tekniske bakker i skogen (lettere å føle at man tipper over styret), men den vil ofte føles lettere å få med i motbakker fordi du flytter vekta fremover på sykkelen.

Men, hva med rammestørrelse?
Når du står i butikken kan du stort sett glemme oppgitte rammestørrelser. Selv om du kanskje i utgangspunktet er en 18 størrelse, finnes det ingen automatikk i at den nye sykkelen også skal være 18. Ved ett merke trenger du kanskje en 18, mens denne vil være 20 eller 17 i andre merker. Jeg pleier å si at du skal velge sykkel ut i fra lengde på overkroppen. Derfor er lengden på overrøret avgjørende.
Hvis du er godt fornøyd med sykkelen du har nå, og vet at du sitter riktig på den, skal du måle lengden fra toppen av setepinnen til fronten av styrestammen og sammenligne dette målet med nye modeller du ser på.

Hvilken effekt har en lang akselavstand?
Akselavstand, er avstanden mellom navet på bakhjulet til navet på fremhjulet.
En lang akselavstand vil gjøre sykkelen mer stabil i høye hastigheter, men vil føles tregere å få med seg rundt trange svinger og i tekniske motbakker.
En kortere akselavstand vil gjøre sykkelen kjappere i terrenget, men vil føles litt mer ustabil i stor fart.

Finjustering
• Setehøyde
Det første du bør gjøre er å sørge for at setet er så vannrett som mulig. Hvis setet står for mye fremover vil mye av kroppsvekten din hvile på armene og styret. Dette er ubehagelig i utforkjøringer.
Et sete som tipper bakover vil presse mot skrittet i motbakker og det blir leit å legge seg fremover i en aerodynamisk posisjon på slettene.
Videre er det viktig at setehøyden er riktig. Vår erfaring er at høyden er rett innstilt om benet ditt er nesten helt rett når du setter hælen ned på pedalen mens du sitter normalt på sykkelen.

• Setets plassering
For at tråkket ditt skal bli så effektivt som mulig, må du passe på at tuppen på kneskålene dine er rett over pedalakselen når du sitter med pedalarmene diagonalt med bakken. Fest en tung gjenstand i en hyssingbit. Hold den andre enden av hyssingen inntil tuppen av kneskålen og se om hyssingen passerer ved siden av pedalakselen. Dette justeres ved å flytte setet frem eller tilbake.
Husk å sitte med hendene på styret i en posisjon som du bruker i «real life».
HUSK AT SETETS JUSTERING SKAL GJØRES ETTER AT RETT HØYDE ER FUNNET. IKKE FLYTT SETET FREM OG TILBAKE ETTER RETT JUSTERING.

Du må ikke ha noen falske forhåpninger om at du skal klare å stille inn alt perfekt med en gang. Men gjør du jobben grundig er det bare snakk om småjusteringer ved senere anledninger.
God tur!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s