Niks Facebook på jobb ?

Det kan utmerket godt tenkes at det er riktig. Det å stenge arbeidstakere ute fra sosiale medier på arbeidsplassen.  De fleste ledere jeg ferdes blandt, er neppe på nettet på den måten jeg er. Hverken som blogger eller som bruker av  Facebook og Twitter. Alder har mye med dette å gjøre. Opptatthet og interesse, er helt sikkert også gode grunner. Spørsmålet er ikke hva som er årsaken, mer hva det egentlig betyr. Og om det er mulig å hente inn igjen det tapte i denne sammenheng.

Kanskje betyr det lite, – sannsynligvis betyr det ganske mye. Og skal man lede mennesker som bruker disse mediene, bør man vite hva det dreier seg om. Ser man på de største bedriftene i Norge, tror jeg de fleste faktisk er på teste-stadiet fremdeles. Og det vil de være i flere år fremover. Årsakene er både frykt for it-messige sikkerhetsutfordringer(så sier iallefall brukerstøtte), og ikke minst en forretningsmessig  kost/nytte beregning. Om man rett og slett kan gjøre seg nyttige disse mediene.

Jeg er overbevist om at det kan bli lenge til bruk av disse mediene vil være utbredt i det norske næringsliv. Ikke klarer jeg å se hvordan det skulle brukes heller, men det er åpenbart at rent kommunikasjonsmessig, kan det være hensiktsmessig. Kan man kommunisere med kundene via Facebook ? Kan man forvente at toppsjetene i de største selskapene i Norge blogger om saker de er opptatt av ? Hva gjør det med kundens forhold til disse bedriftene ? Jeg vet ikke. Men terrenget må nok sonderes og tas alvorlig. Den første bedriften som virkelig får til dette, får et nytt forretningsben å stå på. Det er helt sikkert.

Dagens Aftenposten skriver:

Å nekte ansatte tilgang til Facebook og andre sosiale nettverksider i arbeidstiden er fristende for mange sjefer. Men å stenge Facebook er direkte farlig, mener forskere.

Å stenge av Facebook i arbeidstiden er som å forby de ansatte å sende private e-poster eller å ta private telefonsamtaler i lunsjen. Det sier Lennart Hast, siviløkonom og doktor i markedsføring og medier ved Handelshøgskolen Göteborg universitet. Les mer på Chef.se

For liten kunnskap

– Firmaer vet ikke hvordan de skal forholde seg til internett, og derfor er det letteste for dem å si nei til tilgang. Men firmaer må være der kunden er, sier Hast.

johan_ronnestam_work

– Det er på tide å oppgradere mellomledere når det gjelder de nye mediene. De fleste på dette ledernivået fikk sin utdannelse for ti-femten år siden, og de mangler relevant kunnskap om de nye mediene. På mine forelesninger er det en eller to som kjenner til Twitter, sier Johan Ronnestam, som driver siden ronnestam.com. Les mer her

 

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Niks Facebook på jobb ?

  1. Rino sier:

    Jeg tror sammenligningen med privat e-postbruk og telefon dessverre dekker over alvoret. Det dreier seg i litt sterkere grad om å kommunisere med kundene der kundene er, å aktivt søke tilbakemeldinger og dermed levere bedre produkter og tjenester.
    Bedrifter som melder seg ut av deleøkonomien løper en viss risiko. Gårsdagens markeds- og pr-strategier er nok gårsdagens, og besvarer ikke dagens og morgendagens utfordringer. Å stenge virksomheten ute fra de største markedsplassene, eller sørge for å ikke delta i samtaletorgene, er jo unektelig litt dristig.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s