The Amish People

Jeg har idag sett et fantastisk interessant program om Amishene. Et program om 2 menn som begynner å stille spørsmålstegn ved reglene og logikken i det samfunnet de bor i. De er Amish av oppvekst, er troende og hardtarbeidende mennesker. Historien går i korte trekk ut på at de blir utstøtt, tiltross for at de – etter deres mening ikke gjør annet enn hva bibelen sier.

 Hva de opplever, hva det betyr å blir utstøtt. Og deres liv med barn, en uventet kostbar kreftsykdom for deres lille datter og deres kamp. Et fantastisk feel-good program som understreker at samfunnet det her er snakk om, er så langt ifra radikalisme og fanatisme man kan komme. Allikevel preget av stor gudetro og nøysomhet.

Det er ikke lov å ha telefon i huset, hvilket en kreativ Amish løser ved å bygge en utendørs telefonkiosk. Strøm er ikke lov å legge inn i huset, hvilket han kreativt ordner med batterier. Slik går hele historien, – om støtte blandt venner, naboer og samfunnet. Om harde regler og det å leve etter naturen. Det fredelige gårdssamfunnet. Fantastisk bra !!

Her litt om Amishene:

Amishene kommer fra en gruppe av anabaptist- rørelsen (år 1525) kalt Schwiezerbrøderne. Jacob Amman var deres grunnlegger og han stod for å bevare gamle tradisjoner, og skilte seg fra verden i større grad enn de andre anabaptist gruppene. Anabaptistene var de som under reformasjonen ville ha en mer drastisk reformert kirke, og dannet sitt eget syn på hvordan kristendommen skulle være.

 Det første ”lasset” med Amisher som immigrerte fra Europa til USA, med en båt ved navn ”The Adventure”, dro fra Rotterdam og kom fram til Philadelphia 2. oktober 1727.

De immigrerte til USA pga at den katolske lutherske og reformerte kirke forfulgte dem og gav dem dødsstraff pga sitt syn på kristendommen og hvordan de valgte å leve. De ble dømt for forræderi, og mangle ble brent eller bundet fast i et hjul og døde på det viset. Noen ble også kastet i en elv eller på havet.

 Amishene i Europa fikk ikke eie noe, ikke hus/gårder, land – ingenting. Det var også en av grunnene til at de immigrerte. Amishene som immigrerte bosatte seg først i Pennsylvania (Lancaster County), men senere forflyttet de seg til Ohio, Indiana og Iowa. I dag er Amishene bosatt i tjue av Amerikas femti stater og i den canadiske provinsen Ontario. 75 % av Amish -folket er i dag bosatt i Pennsylvania, Ohio og Indiana.

image009

”Amerika er den store smeltedigelen,” har det vært sagt. Til dette forjettede landet kom folk fra alle land og folkeslag på leting etter frihet fra sult, fattigdom og forfølgelse. Mange fant det de søkte, og gjennom smeltedigelen er deres etterkommere blitt en del av den legeringen som kalles amerikanere.

På tross av de felles trekk som uten tvil preger amerikanerne, har jeg likevel alltid syntes at analogien til ”smeltedigelen” svikter. Et besøk i New York på St. Patrick’s Day, eller i Brooklyn på 17. mai gir to av mange andre mulige eksempler på det kaleidoskopiske mangfoldet som plent nekter å underkaste seg smeltedigelens krav om en enhetlig legering.

En av de mest særpregede bitene i kaleidoskopet må du imidlertid ut av storbyen for å finne. Legger du kursen sørvestover fra New York, vil du etter noen timers bilkjøring måtte dele veien med kalesjevogner trukket av e…n hestekraft med fire bein.

Langs veien har du kanskje alt passert velstelte gårder (fig 1) og sett jorder bli pløyd, eller høstet med et flerspann bestående av hester eller muldyr. Menneskene som kjører disse doningene og bor på gårdene, er kledd i gammelmodige klær (fig 2).

I våningshusene sine har de ikke radio, fjernsyn eller elektrisk strøm, og de eier ikke biler eller traktorer som kunne tenkes å frakte dem langt fra hjemmet.

amish

De kaller seg selv for ”enkle mennesker” (plain people), og deres mål er det enkle liv (plain living) i gudsfrykt, nøysomhet og hardt arbeid. Av utenforstående benevnes de av og til ”Pennsylvania Dutch” – en kilde til misforståelser på flere måter.

Selv om det bor mange av ”de enkle” i Pennsylvania, er grupper av likesinnede spredd over store deler av Canada og USA. De er heller ikke av nederlandsk opprinnelse, selv om enkelte grupper også var veien om Nederland i sin stadige flukt fra religionsforfølgelse i Europa i tiden etter reformasjonen.

Dutch er en forvrengning av Deutsch, som er det språket de snakker seg imellom. I dagliglivet brukes tyske dialekter som har mye til felles med det språket som ble snakket i Zürich for et par hundre år siden. I gudstjenesten brukes høytysk, som også er språket i deres bibel og religiøse skrifter. Det engelske språket brukes i kommunikasjon med omverdenen, blant de enkle omtalt som ”the English”.

De enkle har sin opprinnelse i 1500-tallets Mellom-Europa. Med sentrum i Zürich oppstod det strid om synet på barnedåpen, og noen av dissidentene tok åpent til orde mot Huldrych Zwingli (1484 – 1531) og hans religiøse bystyre.

Etter å ha blitt tvunget under jorden valgte noen av dissidentene å døpe hverandre på tross av at de alle var døpt som barn. På grunn av dette fikk bevegelsen tilnavnet anabaptister, eller ”gjendøpere”. Selv kalte de seg ”brødrene”.

amish-kids

Gjennom årtier av forfølgelse og stadige forflytninger ble anabaptistene en gruppe som levde i hel eller delvis isolasjon fra verden omkring. Grunnlaget for opptak i menigheten var ”troendes dåp”, og medlemmene ble forventet å leve et liv i total lydighet mot Kristi lære. På grunn av forfølgelsene valgte de også i stor grad å leve i isolerte områder der jordbruk ble den viktigste næringsveien.

Bevegelsen delte seg etter hvert i tre grupper: mennonitter, hutteritter og amisher. Mennonittene var etterfølgere av Menno Simons (1496 – 1561), en tidligere katolsk prest fra Nederland.

Det finnes mange varianter av den mennonittiske tro i dag, men de enkle er som oftest av ”den gamle orden” (Old Order). Hutterittene var etterfølgere av Jakob Hutter, som led martyrdøden ved brenning (1536). Karakteristisk for hutterittene var ”Bruderhof”, der man levde i en ”kommunitet” som hadde alt felles, og der den enkelte produserte etter evne og forbrukte etter behov.

Grupper av hutteritter lever i dag bl.a. i Sør-Dakota og deres livsform kan muligens sies å være den formen for ”kommunisme” som har overlevd lengst.

Amish%20Horse%20Drawn%20Buggy,%20Pennsylvania

Amishene er den tredje gruppen av anabaptister, og er kanskje den som de fleste forbinder med de enkle. Amishene regnes som etterfølgere av predikanten Jakob Ammann fra slutten av 17. århundre i Alsace.

I hans tid hadde det oppstått strid om flere lære- og praksisspørsmål, bl.a. om hyppigheten av nattverd og bruken av rituell fotvask i gudstjenesten. Men det spørsmålet som førte til skisma, gjaldt ”Meidung”, eller hvordan de ekskommuniserte skulle behandles.

 Amman var tilhenger av streng Meidung – den ekskommuniserte skulle utelukkes ikke bare fra nattverden, men fra alt sosialt samliv med gruppen. Slik Meidung eller ”shunning” praktiseres også av Old Order Amish i dag, og er trolig det punktet i deres lære og praksis som skaper de sterkeste reaksjonene hos utenforstående.

Trusselen om utstøting gjelder kun de som i voksen alder etter egen vilje har gått inn i menigheten og avgitt løfte om å adlyde Ordnung. Det er således mulig for barn av amishforeldre å opprettholde kontakten med familien uten å slutte seg til menigheten. Før amishungdommer slutter seg til menigheten, tillates de i en periode å utforske verden omkring. Denne perioden, som kalles Rumspringa, kan øyensynlig være temmelig vidløftig (1).

amish-21

De første anabaptistene kom til Nord-Amerika på slutten av 1600-tallet og innvandringen nådde en topp mellom 1727 og 1770. I motsetning til mange andre religiøse og kulturelle minoriteter har de vist seg meget livskraftige i den nye verden.

Verken hutteritter eller amisher finnes lenger i Europa eller andre steder i verden utenfor Nord-Amerika. Mennonitter finnes flere steder utenfor Nord-Amerika, men lever da gjerne som en del av den moderne verden. Det finnes ingen formelle folketellinger av mennesker som lever etter reglene om det enkle liv, men tallet estimeres til 200 000 – 300 000 (1). Det foregår ingen proselyttering, og den estimerte dobling av befolkningen hvert 20. år skyldes store barneflokker. Les mer her

Regler

Amishene har veldig strenge regler som følges, og mesteparten av reglene er fordi det sees på som galt og/eller fører fristelser med seg. De fleste reglene kommer direkte fra bibelen, men det er noen regler du ikke finner i bibelen:

 Menn skal, etter å ha giftet seg (og de ugifte som har fylt 40) skal ha skjegg. Bart er forbudt fordi dette forbindes med soldater. 

Håret til gutter skal klippes av ved ørene og de skal ha pannelugg. Barbering av legger er forbudt. 

Jenter skal ha fletter som festes i pannen mens de er under 10 år. Fra 10 år og oppover skal håret festes i en knute i nakken. Å klippe håret, barbere leggene, nappe øyenbrynene og bruking av sminke er forbudt. 

”Og la dere ikke lengre prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme hva som er Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne.” (Rom. 12,2)

Dette ”sitatet” fra bibelen er en regel, en regel som sier at man f. eks. ikke skal bruke elektrisitet, for det er å være preget av den nåværende verden. (elektrisitet er ikke galt, men de tror det hadde blitt en for stor fristelse å innføre. 

Andre regler tatt fra bibelen er f. eks.:

”Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden har ikke kjærlighet til Faderen i seg.” (1 Joh. 2,15)

Som er hvorfor de ikke lever slik som oss. 

”… Var mitt rike av denne verden hadde mine menn kjempet for meg…” (Joh. 18,36)

”En herrens tjener må ikke ligge i strid, men være vennlig mot alle”

(2 Tim. 2,24)

Om hvorfor Amishene nekter å ta del i krig o.l.. 

Og om å holde sammen og fasting har Amishene dette sitatet:

”Derfor, mine brødre: Når dere kommer sammen for å holde måltid, skal dere vente på hverandre!” 

image002

De har også regler for hvordan man skal kle seg, men det kommer jeg tilbake til. 

Gelassenheit

Gelassenheit har stor betydning for Amishene. Det beskriver mye og forklarer en det. 

Gelassenheit beskriver personlighet, symboler, vurderinger, strukturer og ritualer. Det står også i kontrast til den harde og aggressive individualismen i det moderne samfunn. 

Gelassenheit styrer også Amishenes syn på andre mennesker. De skal be for sine foreldre og elske sine fiender, som Kristus befaler. (Guds vilje går før ens egen) Amishenes viktigste ord i bibelen er: ”skje din vilje – og ikke min

Gelassenheit forbyr all vold mellom mennesker. Militæret, boksing, politikk, domstol, rett, juryer, politi o.l. er da forbudt. All uenighet løses ved å holde munn og unngå hverandre. Man skal heller ikke hevne fiender, man skal snu det andre kinnet til.

 Gelassenheit er guds vilje, samholdenhet og tradisjon. Man skal følge guds ord å ha selvsikkerhet. Les mer her

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s