Tenker du at det går til helvete, får du som regel rett

Når jeg leste denne artikkelen, slo det meg at dette har jeg forståelse for. At mennesker som år etter år bruker tiden på å gruble på sine bekymringer. De dveler ved sine negative tanker. Da tenker jeg ikke på det jeg definerer som psykiske lidelser. Snarere helt normale mennesker meg egen personlighet og tankemønster. Det jeg tenker på er mennesker som lever i en verden hvor negative tanker preger hverdagen.

«det går helt sikkert ikke bra, jeg kommer aldri til å lykkes, jeg kommer til å dumme meg ut og alt går til helvete !»

Slike tanker møter jeg ganske ofte. De er preget av stor grad av dårlig selvtillit, og en erfaring av at mange oppgaver, ofte går til helvete. Og disse menneskene kjenner jeg igjen i denne artikkelen. De dveler ved det faktum at siden det gikk dårlig forrige gang, går det sikkert dårlig denne gang også. Og som regel får de rett. Dessverre. Ikke fordi de ikke duger – det tror jeg iallefall ikke er hovedårsaken. Det er snarere tankemåten som det bør gjøres noe med.

Jeg har en rekke ganger stusset over – spesielt etter samtaler – at mange menneskers tankesett er preget av en stor grad av pessimisme De liksom forutser på forhånd at noe kommer til å gå galt. De har ikke en positiv holdning til noe. Og de oppfattes som negative. De kommuniserer negativitet. Jeg har flere ganger spurt hvorfor de velger å ha en slik atferd. Om de har tenkt på saken. Om de i det hele tatt er bevisst på hva de gjør. Ingen er bevisste. Og jeg tror heller ingen vet hva de skal gjøre for å endre på det. De bare er eller har blitt slik gjennom årenes løp. Livets mange skuffelser preger noen mer enn andre. Kanskje dette er årsaken til deres atferd.

Nok om det. Jeg er ikke utdannet til å mene så mye om dette. Det er bare en refleksjon.

I løpet av en dag tenker vi tusenvis av tanker, både positive og negative.

De fleste av oss klarer å sortere det som er viktig fra det som er uviktig, men for enkelte blir strømmen av negative tanker så vanskelig å håndtere at de ender opp med psykiske problemer.

Hvorfor er det slik og hva kan man gjøre for å hjelpe disse pasientene? Det spørsmålet har professor Adrian Wells ved School of Psychological Sciences ved University of Manchester forsket på i mer enn 20 år.

Til nå har de fleste som jobber med behandling av psykiske lidelser vært mest opptatt av innholdet i tankene våre, altså hva vi tenker om for eksempel en hendelse eller en samtale.

Etter å ha gjennomført en rekke studier, har Wells kommet fram til en annen tilnærming til problemet.

– Det viktige er ikke hva vi tenker, men hvordan vi forholder oss til disse negative tankene og hva som regulerer tankegangen vår.

 

– Lar vi de negative tankene passere, eller holder vi fast ved dem og dveler ved dem? Og hvorfor lar vi eventuelt enkelte tanker forstyrre oss og hverdagen vår? spør Wells.

Ideene til Wells har dannet grunnlaget for en ny variant av kognitiv terapi som kalles metakognitiv terapi.

Under årets Øyer-konferanse i regi av Forskningsrådets Program for psykisk helse var Wells invitert som hovedforedragsholder for å snakke om sitt arbeid med denne formen for behandling av psykiske lidelser.

– Personer som sliter med psykiske lidelser, har ofte en tendens til å gruble mye over tankene sine og ha veldig bevisste prosesser rundt dette. Den ene gruppens holdning er at det å bekymre seg gjør dem mer forberedt på utfordringer eller situasjoner som måtte komme.

– Faktum er imidlertid at de blir mer nervøse og sårbare ved hele tiden å se for seg det verst tenkelige, påpeker Wells.

– Den andre gruppen er de som tenker at de depressive tankene deres er ukontrollerbare og kan være skadelige. Når de ikke opplever at de er i stand til å slutte å gruble, men kontinuerlig fortsetter å kverne på de samme temaene om tap eller mislykkethet blir de enda mer depressive og håpløse. Les mer her hos forskning.no

 

Dette innlegget ble publisert i Enkel vitenskap og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Tenker du at det går til helvete, får du som regel rett

  1. Oddvar Brå sier:

    Det er for i helvette ikke bare å bli positiv til alt og alle, tunge tanker kan ikke forsvinne-de må fortrenges av andre. Spør du noen om hva de tenker på, og de sier «ingenting» så er det dritprat. Ergo tanken kan ikke ertattes av vacum men fortrenges av en annen tanke som «veier tyngre» for den enkelte.

Legg igjen en kommentar

