Julebaksting lissom

«Skriv om Julebakst, slik jeg ville skrevet om det!», sa jenta !

Og det var utgangspunktet for utfordringen. For å gi deg som leser et innsyn i hva jeg har gitt meg ut på, må du nesten lese litt av bloggen hennes. Hun skriver hensynsløst ærlig og det du leser er det du får. Jeg tror ikke denne jenta later som på en millimeter. Hun skriver hva hun tenker, men sensurerer fordi hun er klok.

Det som kjennetegner henne som blogger, – skal jeg forsøke å gjenskape. Stikkordene er:

* Utrolig vanskelig for å holde seg til saken hun skriver om

* Hun leser aldri korrektur

* Hun tenker minst 4 – 12 tanker samtidig

* Hennes tanker kommer som øyeblikksinnfall med mening(tung den der egentlig)

Julebakst

Det nærmer seg jul. Og tradisjonene pøser imot meg fra alle kanter. Ustoppelige og koselig påkjenninger og krav om å bake alle sju sortene. Allerhelst samtidig. Jeg skal rekke – ikke bare jula, – men påske, 17.mai og sommerferie-lykke, på en gang. For det skal være koselig. Velstelt. Iallefal utenpå. Jeg skal bake, kake, røre, øse, måle, dele, rulle, skjevle, kna og elte. Det skal heve, senke, fordype, forstå og kose meg samtidig. Og det x sju sorter.

Julebakst er deilig. Spise og spise og spise og tjukke-bolle feite om jeg ikke ASAP durer avgårde til Akro og trener spinningsyklene i knestående. Men det skal jeg gjøre samtidig, som jeg baker. Må ikke glemme fokuset her. Julebakste-arbeidet som jeg såvidt orker å forstå, men gjør det likevel. Tall er ikke mi greie. En dasj, eller en spiseskje, ta i «litt» sukker, desiliter og milliliter, gram og hekto. Hva faen…….. God jul. Glemte meg ut midt i all julekosen.Sånn sier man jo ikke når man baker

Hva skal bakes ? Og hva skal likes ? Hvem spiser kaker og hvorfor ? Kan ikke tenke meg noe verre å putte i trynet enn sukker, sukker og atter sukker. Just kidding. Det kan ikke finnes noe som er bedre. Gjelder bare å trene mer. Kose seg skal man. Every day så lenge man puster.

Sandkaker, sirupsnipper, berlinerkranser, goro, fattigmann, krumkaker og smultringer. Er det ikke disse som er de sju ? Jeg sjekka med alle jeg kjenner, men kjenner egentlig ingen andre enn noen i slekta som faktisk vet noe hvem disse berømte sju egentlig er. Og liker jeg disse egentlig. Egypt og pyramidene er interessante – og de står midt i masse tørr ørken. Og det er jaggu meg smultringer også. Men ikke når de er varme. Sahara er også sandkaker, på en måte. Tørre og knasende. Som Sahara. Nei, de skal ikke være blandt de 7.

Hvor kommer egentlig tallet sju fra. Tallet representerer det fullkomne, en totalitet. I flere ulike religioner samt innen magi, representerer tallet sju noe spesielt. På skolen begynner alle kullnumrene med tallet sju. Kan dette bety noe utover at 60-tallet rett og slett er ferdigutdannet? Er vi, om ikke akkurat guddommelige, så i hvert fall litt småmagiske? Verden ble skapt på 7 dager. Av hver art rene dyr og fugler ble det tatt inn 7 i arken. Det ble gitt Noa 7 dagers varsel. I Mosebøkenes offerlover og høytider forkommer 7 lamper, 7 usyrede brød som skulle nytes i 7 dager. 7 årlige høytider, 7 uker, 7 år, 7 ganger 7 år og 7 dagers atskillelse på grunn av urenhet. Blodet ble stenket 7 ganger, og det var 7 altre og 7 lam. Dette fortsetter helt fram til Johannes Åpenbaring med de 7 sendebrevene til de 7 menighetene, de 7 ånder, de 7 gullysestaker, de 7 stjerner, de 7 øyne, de 7 basuner, de 7 tordener, de 7000 personer som ble slått i hjel, dragen med de 7 hoder og de 7 kroner, de 7 plager, de 7 skåler, de 7 fjell og de 7 konger.

Nå er det egentlig ikke mer 7 sorter for min del. Nå er det 5. Jeg bakster ikke sand. Ikke snakk om. Krumkaker derimot er gøy. Har ikke krumkakejern. Hjelp !!!!!!!!!! hvem har. Sjefen til Sunden har sikkert. Spør igår. Vanskelige å spse. Men liker krumme kaker. Hvorfor heter det krumme ? De er ikke krumme – de er lange med et lite hull i den ene enden og et større i den andre.

Krum rygg er dumt når du driver markløft. Krumme bananer er tøffe. Beine bananer er det neppe anbefalt å spise. Snakker vi krum, snakker vi altså ikke krumkaker.

Egentlig er 7 sorter noen ordentlig tull. Jeg går for 1 sort. Den jeg liker. Og den heter Fattigmann.

Her er oppskriften som jeg ikke forstår – se på dette: Først tar man 3 spiseskjeer melis, og den siste skjeen til slutt. Hvorfor det ? Spiller vel dønn liten rolle om den tas i 5 sekunder etterpå. Hell i en HALV…Ja, du leste riktig – en HALV spiseskje Cognac. Man heller ikke en HALV spiseskje. Det er så vidt det drypper av en halv Spiseskje. Må kjøpe større spiseskjeer. Huske å gjøre dette igår !  Matfett – hva i hulen er mattfett ? Er det Delphia-fett eller Margarin eller Meierismør ? Hjelp !!!!!! Ringe mor ! Huske å gjøre det igår også ! Dårlig tid ! OGSÅ må de jæ…… kakene stå til imorgen. Imorgen har ikke jeg tid. Frityr slår inn i hodet mitt. Hjelp, det kan begynne å brenne jo. Farlig det når man bor slik jeg bor. Forsåvidt ellers også. Gidder ikke fattigmann. Ikke rart det heter fattigmann med en HALV spiseskje Cognac.

Hva gjør jeg ? Kjøper 7 sorter eller ringer mor ? Vi får se i morgen. Må på Akro, eller ut , eller snakke med noen. Sjokko hadde vært digg. Bare må ha, bare må ha !!

God jul ! (om du gidder, står oppskriften like under – sendt meg 5 fattigmann, så har jeg julekaker hjemmebakte iår jeg også !

Ingredienser:
4 eggeplommer
4 ss melis
4 ss kremfløte
½ ss Cognac
¼ ts kardemomme
175 g hvetemel
ca 1 kg matfett
Fremgangsmåte:
Visp eggedosis av eggeplommene og 3 ss av melisen. Visp fløten stiv med resten av melisen. Bland eggedosisen og kremen. Hell i Cognacen og kardemommen, og bland i ca 150 g av hvetemelet. Resten av melet skal brukes til utkjevlingen. Dekk deigen til og la den stå kjølig til neste dag. Ta deigen på bakebordet, og elt den lett sammen til en pølse. Kjevle ut et lite emne av gangen til en tynn leiv som skjæres eller trinses ut i snipper. Kok kakene i matfettet ved 180º C. La kakene dryppe av seg på fettsugende papir.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Julebaksting lissom

  1. Wenche Lise sier:

    Så utrolig bra!

  2. Tilbaketråkk: Sunden har prøvd å være meg! « Veronica365`blogg

  3. Lilleblomst sier:

    Hæhæhæhæhæ jeg dæver av latter… Utrolig bra skrevet!!!! Kjente igjen etter å ha fulgt bloggen hennes fra starten!!!
    Fantastisk flott Sunden!!!!

  4. veronica365 sier:

    Hehe.. jeg lo så jeg skreik! 🙂 -ser absolutt tegninga, men kommer likevel ikke til å lese korrektur. DERSOM jeg HADDE bakt, hadde det helt klart blitt fattigmenn! 🙂 HÆHÆ!:) FANTASTISK!!!

  5. cybolil sier:

    Ler og ler 🙂 Jeg har fulgt Veronica’s blogg en stund, og kjenner jenta bittelitt fra før også. Og dette – dette kunne likegjerne vært skrevet av henne selv!
    Knallbra, Sunden 🙂

Legg igjen en kommentar

