Hvor mye er nok kalorier ?

Jeg forundres stadig vekk over hva som før var usunt, og nå er riktig så sunt. Rødvin, øl, feit mat, godteri og potetgull – alt som er ikke så verst godt, kan du være sikker på blir sunnere med tiden. Iallefall i mediene. Egg er jo et produkt som senest for etpar år siden gav både høyt kolestrol og hjerteproblemer. Egg er ikke lenger usunt. Nå kan man spise så mye man vil. Ett glass rødvin i døgnet er også sunt nå. I øl er det malt og humle, som også er sunt. Det er litt proteiner, litt karbohydrater og litt godsaker i alt mulig. Sukker må vi også ha. Det samme gjelder salt. Det er mengden det kommer an på.

Jeg er overbevist om at det dreier seg om noen svært få, men viktige ting å huske på i en slik debatt:

1. Måtehold – når det gjelder alt

2. Spis sunn norsk mat

3. Overdriv bruken av frukt/grønnsaker, vann, fisk og oliven.

4. Underdriv alt du har den minste mistanke om kan være usunt.

5. Når du skal være kose deg – tilvenn deg å gjøre det med andre ting enn usunn mat.

6. Overdriv skikkelig når du først gjør det. Men gjør det så sjelden som mulig.

Når jeg går inn på Grethe Roede og fyller inn opplysningene som er vesentlige for å finne ut hvor mange kalorier jeg bør få i meg hver dag – er jeg overrasket over hvor mye det er. Spesielt mye er det fordi jeg spiser uregelmessig. Med den treningsmengden jeg har i uken, kan jeg få i meg 2.700 kalorier pr. dag. Dette er utrolig mye mat – av den typen mat jeg spiser. Jo sunnere du spiser, jo mer kan du spise. Med 2700 kalorier, kan du spise mye – om det er sunt. Men kaloriene løper fort om du ikke passer på.

Det jeg tror er hensiktsmessig med en slik øvelse, er at du faktisk starter å notere deg i hodet hva du faktisk spiser iløpet av dagen. Trøkker du til og tar deg et wienerbrød betyr dette dat du har brukt 400 kalorier av totalt 2.700. Og det er for 100 gram wienerbrød.

Jeg tok en øvelse på jobb her om dagen(alle tall er i 100 gram vare)

Til frokost: Frokostblanding og skummet melk + 1 glass juice(appelsin) = 350 +43 + 44 = 437

Til Lunch: 3 brødskiver m/pålegg(kjøtt), kaviar og 1 glass melk + 2 kopper kaffe =3×25 + 6×35+78+43 = 406

Til middag: Medisterkaker, rødkål og poteter/gulerot = 314 x 3 stk + 50 + 2×80 = 1192

Kveld: 1 halvliter pils = 100 kalorier på 100 gram pils

Totalt sett er man nå oppi 2.635 kalorier.

Skeier man ut underveis her med pølse på Statoil er denne på 1000 kalorier alene. Serveres det kake på jobben, fordi noen har bursdag, betyr dette 1250 nye kalorier for 100 gram marsipankake. Skulle man da mot formodning henfalle til kveldsmat i tillegg – bør mottoet være: Man må trene mye mer !

Ønsker du å telle kalorier: Matvareguiden

Du har sikkert sett overskriftene: Ny forskning viser at [sett inn populær mat eller drikke] kan forhindre [sett inn alvorlig sykdom].

Amerikanske ABC News har tatt for seg forskningen vi angivelig elsker å tro på, og hvordan de deilige overskriftene av og til oppstår – og hvorfor de ikke alltid bør tolkes helt bokstavelig.

De har særlig tatt for seg forskning som førte til overskrifter i USA om at øl kan forhindre prostatakreft og at pistasjnøtter forhindrer lungekreft.

Forskningsrådet: – Verre i andre land enn i Norge

Det som egentlig lå bak var to små studier der den ene hadde funnet tegn til at et stoff i humle, som altså finnes i øl, som kan ha positiv effekt på å forebygge prostatakreft. Mer solid forskning viser derimot at alkohol sees i sammenheng med økt risiko for en rekke krefttyper.

Den andre studien slo fast at mennesker som spiste pistasjnøtter tok til seg vitamin E, som forskerne bak studien igjen hadde merket seg har blitt knyttet til noe minsket risiko for lungekreft.

– Ikke gjør dette til din forsikringspolise mot lungekreft, advarer David L. Katz, sjef for Yale Prevention Research Center i USA.

Ifølge pressekontakt Thomas Evensen i Norsk Forskningsråd er det derimot ikke så ofte norske medier overdriver forskning. Les resten av historien her

Dette er Helsedirektoratets råd når det gjelder kosthold:

* Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig
* Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites
* Spis grove korn- og brødvarer
* Spis mer fisk – både som pålegg og middag
* Velg magre kjøtt- og meieriprodukter
* Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør
* Velg gjerne nøkkelhullsmerkede matvarer
* Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri
* Vær varsom med salt
* Vann er den beste tørstedrikk

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s