Glem nyttårsforsettene !

Det nærmer seg den tiden på året igjen da røyken skal stumpes, beltet skal strammes og nettpokerkontoen skal lukkes. Men de færreste lykkes med nyttårsforsettene. Det viser en studie fra University of Hertfordshire gjengitt i The Guardian.

Psykolog Richard Wiseman ledet forskningsopplegget, der 700 personer ble spurt om sine nyttårsforsetter, og sine strategier for å oppnå målene sine.

Forsettene varierte fra å kutte ned på fet mat og røyk, til å fullføre et studium eller å bedre et personlig forhold.

For 78 prosent av studieobjektene endte nyttårsforsettene med skuffelse.

Dette har jeg visst i flere år – og sikkert mange flere enn meg. Nyttårsforsetter har jo det i sin natur, – nemlig at de ikke skal overholdes. Det kan hende det er naturstridig i seg selv, det å sette seg mål fordi det er siste dagen i året. Slike mål burde man kanskje heller sette seg på andre tider av året. Trening for eksempel. Mye vanskeligere å trene med 90 centimeter snø ute – spesielt når det å gå på ski ikke er det helt store.

Ta av 10 kilo før sommeren kommer – ja, særlig med romjul, 17.mai, påske, pinse og vårkvelder med vin, reker og øl. Kanskje det er mye enklere når høsten kommer ? Ikke vet jeg. Men nyttårsforsetter er kommet for å bli, og nå er det endelig bevist at det er noe av det teiteste du kan ha, – spesielt i champagne-rus på nyttårsaften.

Selvhjelpsguruer

Råd fra selvhjelpsguruer er etter alt å dømme en oppskrift på å mislykkes, skal vi tro studien. De som feilet fokuserte på hvor ille det ville bli å feile, de nektet seg tingene de begjærte, fantaserte om suksess eller stolte på sin egen viljestyrke alene.

– Ideer som dette blir ofte anbefalt av selvhjelpseksperter, men våre resultater viser at de rett og slett ikke virker. Hvis du prøver å gå ned i vekt holder det ikke å henge opp et bilde av en modell på kjøleskapet, sier Wiseman til The Guardian.

Han har også sett på fellestrekkene for de som lykkes. Første bud er å sette seg små og konkrete mål, og å unne seg en belønning når disse er oppnådd.

Fem råd som funker

Wiseman mener å kunne skille ut følgene fem råd for å kunne overholde et nyttårsforsett:

1: Bryt ned hovedmålet i mindre, konkrete mål.

2: Gi deg selv en belønning når et av disse delmålene er oppnådd.

3: Fortell venner om hva du prøver å oppnå.

4: Fokuser på fordelene ved å lykkes.

5: Før dagbok over framskrittene du gjør.

For de som fulgte det første rådet, lyktes 35 prosent med nyttårsforsettene. For de som fulgte alle fem rådene, lyktes halvparten med sine nyttårsforsetter, ifølge studien.

– De mest vellykkede teknikkene handler om å lage en konkret plan og holde seg til den, sier Wiseman til The Guardian.

I seneste laget

Har du ennå ikke et nyttårsforsett, kan det være for sent. Det verste man kan gjøre, er nemlig ifølge psykologen å finne på et nyttårsforsett i siste liten.

– Å komme på et nyttårsforsett i siste liten kan slå tilbake på deg. Slike beslutninger er gjerne lite motiverte. Når man så feiler kan det gi folk en følelse av mindre selvkontroll, sier Wiseman.

Fra dagens Dagblad – artikkelen her

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s