Polarpersonaltrainer.com – jada, trening igjen !

Treningen er i full gang. Iallefall den treningen som innbefatter pulsklokke og Polarpersonaltrainer.com – juleribba er borte – det er helt sikkert.

Treningen startet 24.12.09 utgjør følgende program:

Antall økter: 14

Total treningstid: 9 timer og 53 minutter

Kalorier: 6422

Distanse (sykkel og tredemølle): 6,4 mil

I sone 1(60-70%): 4 timer og 12 minutter

I sone 2(70-80%): 1 time og 38 minutter

I sone 3(80-90%): 2 timer og 2 minutter

Resten av tiden er over eller under sonene.

Vektendringene skjer jo også – treningsdagboken viser den 19.september 95,4 kilo. Idag 3. januar 86,3 kilo. Til tross for hardere trening, står vekten bortimot stille om dagen.

Litt sånn ellers:

Fra å være en moro trening på sykkel utendørs, har været kommet til Lier. Dette fordrer at sykkelen er innendørs på sykkelrulla, tredemølla står klar og litt vekter/situps mv tas sånn innimellom. Jeg skal ha meg 1 time hver dag – 7 dager pr. uke og det begynner nå å demre for meg hvordan og hva det bør trenes på. Synes man å trene såpass mye er moro, bør det gjøres på et fornuftig vis.

Å lese seg opp på intervalltrening/soner i puls/hvile- og maxpuls og i det hele tatt forsøke å forstå at man faktisk får større utbytte av lav-intensitets-trening enn høy. Iallefall hvert til sitt bruk. Å trene rolig er dørgen kjedelig. Selv med musikk, blir en time på sykkel lenge med puls mellom 60-70%. Intervall er morsommere, men bør nok neppe tas så ofte.

Jeg eksprimenterer med vektrening. 6 øvelser for de største musklene. 3 sett a 12-15 repetisjoner(den siste repetisjonen i hvert sett skal ikke klares). Og det forbauser meg hvor høy puls jeg oppnår med slik trening. Jeg har ikke tunge vekter – 8,4 kilo pr. hantel. Regn og prøv litt og du vil se at dette regnestykket gir litt puls:

Sett 1) 8,4 kilo x 15 reps(hvil 1 minutt)-gjenta 3 ganger på hver muskel.

Sett 2) Situps 3 sett a 30 reps

Jeg kjører det samme på lår, rygg, sete, mage og armer. Og man blir ufattelig sliten !:)

De neste 3 ukene skal det gjøres enda litt mer vitenskapelig. Da er tanken å kjøre «programmet» til Polar – hvor sonetiden er viktig. Det gjelder å kjøre så likt som mulig i forhold til max og hvilepuls-begrepet. Vi får se hva som skjer.

Ps. Innspill om trening hadde vært supert å fått på denne bloggen – slå dere løs !

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s