De store religionene

Etter å ha surfet litt vilkårlig omkring forskjellene på de store religionene, fant jeg ei side med relativt gode beskrivelser av både forskjeller og likheter. På IMDI – Integrerings- og mangefoldsdirektoratet(hvem finner på slike navn egentlig ?). Her er det mulig å lese om de store:

Buddhisme, Hinduisme, Islam, Jødedom, Kristendom og Sikhisme.

Og det slår meg at dette med religioner er rimelig vanskelig. Det er omfattende og jeg vil tro at om man ikke hadde noe forhold til disse, og skulle ønske å konvertere, interessere, finne ut av eller bli medlem i noen av disse, ville det medført relativt mye arbeid.

Dog er det vel neppe slik det foregår ?

Jeg vil tro oppdragelse og barnelærdom nok har dratt med seg de fleste troende i de fleste av disse religionene. Dog må det nok finnes noen søkende mennesker der ute, som leter etter det som er det riktige for akkurat dem. Og gjør man det – leser litt grundigere enn jeg gjør – vil man oppdage at det er endel fellestrekk og en massevis av forskjeller.

Hvilken som er den rette, kommer vel an på øynene som ser. Eller er det slik at alt dreier seg om det samme ? Er guden den samme ? Eller er det åndeligheten i seg selv, det dreier seg om ?

Jeg vet ærlig talt ikke. Men jeg må innrømme at jeg facineres av Hinduismen – her er litt av hovedtrekkene:

Bakgrunn

Buddhisme er en spirituell (i betydningen åndelig) tradisjon som fokuserer på personlig utvikling og tilegne seg dypere innsikt i livets virkelige natur.

Buddhismen er ca.  2 500 år gammel. Den oppsto som et resultat av Siddhartha Gautama (Buddha) søken etter opplysning rundt det 6. århundre f.Kr. I buddhismen er det ingen personlig guddom. Religionen er ikke sentrert rundt forholdet mellom menneskeheten og Gud. Buddhismen lærer at ingen ting er låst eller fiksert og at endring alltid er mulig.

Buddhismen ble tidlig spredt av munkeordenen, og religionssamfunnet delte seg i hovedsak i to hovedretninger: hinayana (Den lille vogn) og mahayana (den store vogn). Hinyana bestod av flere skoler og en av disse, theravada (De eldstes lære) eksisterer forsatt. Theravada er utbredt i Sri Lanka, Thailand, Kambodsja og Burma/Myanmar. Buddhismen har drevet aktiv misjon i Europa og Nord-Amerika, slik at buddhistiske organisasjoner finnes i de fleste europeiske land, også i Norge.

Grunnleggende om læren

Buddhismen lærer at alt levende henger sammen. Handling har konsekvens og livene våre påvirkes av tidligere liv. Ideen om karma er sentral i buddhismen, som i hinduismen. Ved å følge Buddhas eksempel og vei til frelse, kan man slutte å bli gjenfødt.

Sentralt i buddhismen er læren om de fire edle sannheter:
– All eksistens er utilfredsstillende og fylt med lidelse (Dukha)
– Grunnen til lidelsen kan defineres som et begjær etter feil ting; å søke etter stabilitet i en skiftende verden er ikke veien å gå
– Det er mulig å ende lidelsen (Nirvana)
– Den noble åttedelte vei er til for å finne en løsning for lidelsen og hvordan den skal opphøre.

Den åttedelte veien består for det meste av meditasjon og kan sees på som en måte å utvikle mental og moralsk disiplin.
1) Fullkommen forståelse eller perspektiv: det innebærer at man forstår de fire sannheter
2) Riktig tankemåte: man gir avkall på fiendlighet
3) Riktig tale: man snakker vennlig og sannferdig til andre og lyver eller fornærmer ikke eller setter mennesker opp mot hverandre
4) Riktig oppførsel: innebærer å følge de fem retningslinjene for etisk oppførsel
5) Riktig levebrød: innebærer å ha et virke som ikke skader andre, for eksempel tyv eller våpenselger
6) Riktig bestrebelse: innebærer å være entusiastisk og utrettelig i sin bestrebelse i å nå de andre syv målene
7) Riktig sindighet: evnen til å være nøytralt oppmerksom på sine egne tanker og handlinger
8) Riktig konsentrasjon: evnen til å kunne konsentrere seg om en enkelt ting over lengre tid
Buddhister kan utøve sin religion både hjemme og i et tempel. Det anses ikke som essensielt å være i et tempel for å be med andre. Hjemme vil buddhister ofte sette av plass til et lite alter, hvor det vil være en statue av Buddha, røkelse og lys.

I Norge er de fleste buddhistiske menigheter organisert under paraplyorganisasjonen Buddhistforbundet.

Mat

Ikke alle buddhister er vegetarianere og det foreligger ikke en absolutt regel om å avstå fra å spise kjøtt. Imidlertid varierer praksisen noe mellom de ulike retningene og mahayana-tradisjonen har vært og er mer strikte på forbud mot å spise kjøtt enn andre retninger. 

Sammenligner man denne religionen med eksempelvis Kristendommen – vil man finne vesentlige forskjeller. Kanskje det er på tide å ta en gjennomlesning – om ikke annet for å bedre forståelsen for de menneskene som har en religion de velger å forholde seg til.

God lesning på sidene til IMDI

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s