Jeg trenger ikke Ipad !

Jeg må jo innrømme at jeg har lest litt om dette vidunderet. Som kan gi meg «alt på ett brett» – internett, avis, bok, ei lita plate med stor batterikapasitet, som jeg kan sitte med i godstolen. Vel, hva i all verdens skal jeg med det ?
Er den enklere å ta med seg rundt ? Er den praktisk liten ? Erstatter den avisen, som jeg stort sett leser på nettet på den bærbare pc som jeg har alle steder ? Jeg har 1 hjemme, 1 på jobb og tilgang til allverdens nyheter gjennom mobilen og på TV. Trenger jeg virkelig en slik duppeditt ? Vil den være så revolusjonerende at jeg bytter ut noe av utstyret jeg har idag ? Neppe !

Og hvordan i alle verden skal  man få ei bok innpå her ? Kan man velge i biblioteket på internett og samtidig oppnå at det koster mindre enn papirbøker ? Er det naturlig å ta med denne på senga ? Kanskje det er det om noen år. Men neppe i nærmeste fremtid.

Jeg tenker ofte – og jeg tror jo faktisk – i fremtiden vil nok man kvitte seg med mobiltelefonen – for å få fred. Ikke helt og holdent, men i fritiden. Hvorfor være så tilgjengelig ? Hvorfor må vi absolutt la alle andre få tak i en når det måtte passe dem ? Jeg tror for det første at det nepppe er sunt. Og jeg tror også at man kanskje vil komme litt tilbake til «basic» en eller annen gang. Man vil alltid treffes mer via interaktive og digitale medier, men jeg håper man kommer til et punkt der man oftere kan skru duppeditten av, sette pris på å ikke være tilgjengelig, ikke kjede oss så ofte og treffes mer ansikt til ansikt. Det ser ikke lyst ut de nærmeste 10-årene, men en gang…kanskje ?

Da Steve Jobs gikk på scenen i Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco nå klokka 19 i dag, «visste» en hel verden at rosinen i den Jobske lanseringspølsa var Apples nye surfebrett. Les resten her

Takk og pris, da, for at det faktisk kom en dings! Den heter iPad, og til alles overraskelse gikk det ikke mer enn 15 minutter av presentasjonen før Apple-sjefen hadde vist den fram.

Som forventet ser den ut som en «forvokst iPhone», med berøringsskjerm med svart ramme og en metallkant rundt, og den velkjente hjem-knappen.

Jobs begynte med å demonstrere velkjente iPhone-funksjoner som adressebok, kart, YouTube og iTunes Store. Opplevelsen er som en kombinasjon av iPhone og en Mac.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Jeg trenger ikke Ipad !

  1. Hilde-Gunn sier:

    Kjempefint innlegg. Jeg liker tanken på at man legger mobilen vekk fordi man ikke ønsker tilgjengelighet. Sant og si har vel min omgangskrets også vent seg til at min mobil sletts ikke alltid ligger i umiddelbar kontaktavstand til meg. Det er avslappende å ikke alltid være til svars. Eller som jeg liker å si det; tilkobling og avkobling kan ikke kombineres.

    Når det er sagt, en ipad høres ikke så dum ut hvis det skal være en erstatning til et ukeblad. Men noe arbeidsverktøy virker det ikke som det er.

Legg igjen en kommentar

