Overtrening

Jeg innbiller meg om dagen at jeg har gått på en treningssmell. Det blir stadig tyngre å komme opp i de puls-sonene jeg ønsker. Veksler litt mellom hva jeg finner på, og har vel funnet ut at jeg må la lår og ben få være litt i fred. Jeg er konstant tung i musklene og opplever alltid at musklene streiker før pusten.

Vektrening med pulsen i fokus er en treningsform som fungerer godt – om den er godt forberedt og du vet hvilke øvelser du skal ta først og sist. Øvelsene jeg tar går i 3 ganger 15 repetisjoner med fokus på kjernemusklene i første omgang. Deretter armer, ben, skuldre mv. Jeg kjører 5 x 20 på mage. Gjennomføres en 6-8 øvelser med minimal hvile – man trenger ikke hvile når man skifter muskelgruppe – oppnår man samtidig høy puls over lengre tid.

Det ser også ut som om «vondtene» er mer utpregede når man er treningssliten. Sitte på sykkelen 1,5 time gjør mye vondere å nå enn for 3-4 uker siden. Jeg får ta det som et tegn og bruke mer tid på restitusjon og hvile.

Vekten holder seg stabil på 85 kilo og neste mål er 80 kg uten å binde det opp i noe tid. Har funnet ut at jeg varierer for mye i treningsprogrammer, og bør fokusere på å kjøre bolker med «hard – lett – lett – medium – hardt – lett – lett» slik at belastningene ikke kommer for tett og for ofte. Å sykle innendørs er en prøvelse i kjedsomhet, og da hjelper det mye å variere på høy og lav puls, gjerne intervaller – for å gjøre det mer spennende. Gjør man det for ofte, får man svi på andre hold gjennom utslitthet og overtrening.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

2 svar til Overtrening

  1. veronica365 sier:

    Jøss.. Kremter litt.. :)))) Sier ikke hva sa jeg??

  2. broil sier:

    Høres ut som en treningssmell, ja. Er du flink til å tøye ut etter trening? Jeg endret mine treningsvaner til aktiviteter med lite vekt på uttøying foe noen måneder siden. Jeg fikk godt treningsutbytte, men ble litt stiv og vond i kroppen. Jeg bestilte derfor massasje, tilfeldigvis og til alt hell hos en triggerpunkt-spesialist. Hun kunne umiddelbart konstatere at jeg hadde stram muskulatur, men enda verre – stramt bindevev (altså senene som forbinder muskulaturen til skjelettet) Hun behandlet mange senefester i legg og lår. Rart å oppleve. Hun satte presist fingeren på smertefulle punkter. Når hun så bøyde litt på benet mitt, gjorde det ikke vondt, selv om hun fortsatte å presse mot punktet. Og etter 1-2 minutter løste «knuten» i benet mitt seg opp, og hennes finger sank tydelig innover i vevet. Etterpå kjennes bena mye «lettere», jeg har ikke vondt, jeg har bedre bevegelighet og musklene tåler mer trening uten å bli «trøtte». Terapeuten tips til vedlikehold av denne gode tilstanden er uttøyning etter trening, og mer enn noen sekunder. For at især bindevev (som har lite blodgjennomstrømning)skal få effekt av uttøyning, bør man tøye hver muskel i 3 minutter. Hun anbefalte en del strekkøvelser som tøyer flere muskler av gangen, slik at det tross alt ikke tar altfor lang tid totalt. Anbefales varmt – og lykke til med den videre treningen!

Legg igjen en kommentar

