Ny treningsuke er over

Ny treningsuke er over – 2 dager uten trening. En tanke om lettere overtrening slo meg, da beina til stadighet er for tunge, nå pulssoner tyngre enn vanlig og orken ikke helt den samme. Allikevel har uken vært lærerik. Restitusjon er tingen – og det skal man ikke undervurdere. Allikevel ble det tilbakelagt 14.6 mil på sykkel, 7 timer og 41 minutter med trening og 4026 kalorier forbrent.

Ny trådløs fartsmåler er forspent på sykkelen. Stusset litt over hvor utrolig mye lengre jeg syklet de første turene, før jeg fant ut at jeg hadde glemt å fjerne den gamle magneten, hvilken nok gjør sitt til at måleren måler nesten dobbel fart og dermed dobbel distanse i syklingen. Den er nå fjernet og fungerer aldeles utmerket. Ny sykkelbukse ble innkjøpt via Bikeshop.no – et sykkelsted på nettet som er absolutt å anbefale. Til og med tilbud på Sykkel-dvd kom i pakken – merkelig sak. Film tatt av løyper i Frankrike og Italia, hvor man følger sykkelløpet via kamera og mer med på rittet. Noe ubegripelig spør du meg, men jeg får gi det en sjanse.

Tredemøllen har også blitt kjørt denne uken, samt 2 ordentlige vektøkter med 7 øvelser. Forsøkt ny strategi på vektreningen og satset mer på å gjøre øvelsene teknisk riktige og i rolig løftetempo – og heller droppe pauser. Da fortsetter man umiddelbart på neste øvelse, og pulsen holder seg relativt stabilt mellom sone 1 og 2. Dette gjør treningen langt mer effektiv og det merker man.

Jeg har lest litt den siste tiden i Sykkelmagasinet og hentet inspirasjon og kunnskap fra mennesker som har trent fast ukentlig over flere år. Og mye av det samme går igjen. Skal du trene hardt – type «ned i kjelleren» – gjør det bare 1 gang pr. uke. Skal du ha en hard økt, skal den etterfølges av 2 lette. Skal du ikke har treningsfri – skal treningen foregå utelukkende i laveste nivå på laveste pulssone. På den måten får musklene mulighet til å hente seg inn nok før neste påkjenning.

Jeg tenker å kjøre noe uke med alternativ trening i tillegg til sykkelen. Tenker da å trene mye hardere i korte økter og mye lettere i lengre økter. Antall økter totalt sett skal være 4-5 i uken. Og ta 1 til 2 dager fri helt. På den måten kan jeg  – om jeg er vitenskapelig nok – finne ut av en treningsmengde som er mer riktig for meg enn hva jeg har opplevd nå.

Siste filmen på sykkelen idag var Den siste Samurai med Tom Cruise – en fantastisk bra film – anbefales !

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Ny treningsuke er over

  1. LarsFredrik sier:

    Overtrening er en reell fare som man må ta på alvor. Det siste du vil er å kjøre deg ned i kjelleren for mye, over for lang tid. Da klarer ikke kroppen å restituere seg mellom hver økt, og man kommer inn i en vond spiral hvor man bryter ned mer (trening) enn man bygger opp (restitusjon).

    Opplegget du nevner med lette økter etter harde økter er ok, men det kan være lurt å «periodisere» over lengre tidsintervaller enn som så. Da tenker jeg på «harde uker» og «lette uker». Et system som mange følger er «lett uke» etterfulgt av «medium uke» og «hard uke». Den lette uken er virkelig lett, og består kun av et par lette økter, med fokus på restitusjon. Så kan du spa på mer i den harde uken og leke litt med overtrening. Så har du to uker med lettere trening hvor kroppen kan hente seg inn igjen. Jan Tore Samdals «Best i Birken» er godt lesestoff hvis du er interessert i et slikt opplegg.

    Alternativ trening er også et våpen mot overtrening. Da bruker du litt andre muskler og får variasjon i treningen som kan redusere totalbelastningen på kroppen noe.

    Et godt råd (med mindre du er toppidrettsutøver) er: la humør og dagsform være med å styre intensiteten i treningen. Hvis du føler deg pigg og i god form, så er det ok å spa på. Hvis du er i dårlig humør, og føler deg slapp, ikke press deg. Det er når man ikke tar hensyn til kroppens signaler (over lang tid) at det kan gå galt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s