Hvorfor egner noen seg bedre ?

Hvorfor egner noen seg bedre til salg enn andre ?

Dette spørsmålet er større enn man skulle tro. De fleste bedrifter i verden har stilt seg det samme spørsmålet. Hvorfor ? Fordi alt dreier seg om salg. Tiltross for at det har fått en dårlig ettersmak. Man kategoriserer til og med mennesker idag som «typisk selgertype». Akkurat som om det var et skjellsord eller forbannelse.

Om man strekker begrepet, er Jonas Gahr Støre en eminent selger. Barack Obama ikke forglemme. Alt dreier seg om å selge tillit. Ikke produkter, priser eller løsninger. Men tillit. De fleste avgjørelser tas basert på tillit. Noen få på pris og noen få på nytte. Men flesteparten på tillit. At man stoler på selger, produktet og at man selv finner det fornuftig. Ens egne fordommer styrer ofte våre avgjørelser. Derfor er spørsmålet stilt over hele verden.

Hva er det som gjør at noen mennesker lykkes bedre med salg enn andre ? Slike spørsmål har jeg stilt meg i snart 20 år. Og jeg har fremdeles ikke funnet svaret helt. Det finnes forsåvidt en rød tråd i det hele – men det er ikke et svar alene. Stayer-evne har også noe med saken å gjøre. Det går ikke alltid bra innen salg. Noen ganger går det dårlig. Noen ganger går det dårlig fordi man har planlagt dårlig. Noen ganger fordi kunden rett og slett ikke kjøper. Det meste faller tilbake på en selv. Men den indre drivkraften, den usynlige kraften – den har jeg ennå ikke funnet. Og jeg tror neppe noen har funnet den helt ennå. Den dagen det skjer, vil vedkommende gjøre stor suksess. Da vil man bare ansette mennesker som lykkes innen salg. Og da får man til alt. Alt dreier seg om kjøp og salg. Iallefall nesten.

Mine erfaringer har skjedd som leder og selger gjennom en årrekke. Er man en god selger, er man nødvendigvis ikke det i alt man gjør. Man må brenne. Det er sjelden mellom «robotene» – som ikke drives fremover av noen ting og som bare gjør greiene sine. Om de finnes, gjør de det iallefall ikke lenge og i nok volum. Mye av koden ligger i motivasjonen. Enten via annerkjennelse, penger, oppmerksomhet eller hva det kan være. Alle motiveres av noe. Ellers lykkes de aldri. Spørsmålet ligger kanskje i å finne ut hva dette er – individuelt sett for hver enkelt selger. Kanskje så lett og så vanskelig.

Det var dagen ytring.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hvorfor egner noen seg bedre ?

  1. Hilde-Gunn sier:

    Interessante betraktninger. Dette er et tema jeg tenker mye på også. På oppslagstavla på jobben har jeg hengt opp et utklipp jeg fant en gang i en reklame: «Et godt salg forutsetter kunnskap, tillit og samspill». Jeg prøver å leve opp til dette i min jobb som jo også går ut på salg, men da salg av utdanningstilbud. Salg er krevende, synes jeg, men også en veldig spennende prosess!

Legg igjen en kommentar

