Vinpresten

Makan til stilig forslag er det lenge siden jeg har sett. Ammende mødre og skrikende barn i en dåpsseremoni. Og man kan være sikker på at det åpner for heftig debatt. Håper indelig denne presten mener det han gjør, for å slippe opp litt på strenge normer og åpne for å tenke annerledes i kirken.

Dåp er jo jammen meg stressende nok – med gjester, selskap, barn, dåpskjoler, prest og klokken og alle ting man skal kunne – må jo for all del ikke glemme navnet på barnet.  Hva skal barnet hete ? Var det Fritjof eller Emma ? Dæven husker ikke. Ikke sikkert det blir bedre av vin – men det kommer jo helt an på mengden. Jeg vil tro de fleste nerver er mer rolige og om barnet også traller på en liten dåpstrall grunnet rødvins-ingredienser fra morsmelken – og det ikke skader noe – ja, da kan det neppe være så farlig.

Det farligste er vel hva Høybråthen ville måtte finne på å mene, tenker jeg.

Det oppsiktsvekkende rådet kommer fra sogneprest i Høyanger, Carsten Wind Hansen (40).

– Det viktige for meg er at folk får en god opplevelse under dåpen. En mulighet da er at mor drikker litt alkohol og ammer barnet på forhånd, sier Wind Hansen til VG.

– For at barna skal bli rolige?

– Ja, men kanskje mest for foreldrenes del, for at de ikke skal være nervøse og heller få en god opplevelse i kirken. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal drikke mange glass, men man kan vurdere å drikke litt alkohol dagen i forveien.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

