Melodi Grand..jada !

Grand Prix er en rar greie. Jeg var litt småredd for at vi galninger her i Norge faktisk skulle sende heavy-musikk til den internasjonale finalen. Det gjorde vi ikke, heldigvis. Redd var jeg vel ikke, men litt oppmerksom kan man si. Liker jo dårlig å si at Grand Prix er noe jeg ser på. Men det gjorde jeg iår også. Didrik er en søt gutt. Det skal han ha. Synge kan han også. Sangen var flott. Dressen likeså. Allikevel undres jeg. Jeg trodde nestorene skulle spille inn. Med Løvland og David Eriksen, skulle man tro at mye var kuppet på forhånd. Men det var det ikke. Den norske folkesjela slo til igjen og valgte den søteste. Eller den beste sangen ? Ikke vet jeg.

Og den beste vant. Selv om jeg undrer på hvorfor A1 og Muri kom til superfinalen. At heavy-musikken kom ditt, er jo ikke rart. De var vel de eneste som strengt tatt skilte seg ut mellom pene gutter og hvite tenner. Les hva Dagbladet skriver

Men Didrik vant da. Ei ordentlig smør-låt med en pen gutt som sikkert skal dra land og strand rundt på lik linje med fele-spilleren fra ifjor. Men ei landeplage blir det neppe. Og internasjonalt blir det iallefall ikke en schlager ! Les hva VG skriver om saken.

Det rareste innslaget er jo Keep of Kalessin – se hjemmesiden dere her. Det er – riktignok i mine ører og respekt for de som synes det er flotte greier – en ordentlig møkka-musikk. Jeg begriper ikke at dette kan kategoriseres som musikk. Om det er en tekst, og den er kontroversiell – som man få anta at den bør være – siden jeg ikke hører den – så hører jeg den jo slett ikke. Ikke begripelig tekst. Og melodien er jo til å få nervesammenbrudd av .. eller er det en kode jeg ennå ikke har klart å knekke ?

Ellers er det jo ikke svært mye å bli så opprørt av når det gjelder Grand Prix iår heller. Men jeg undres litt over om selve programlederjobben faktisk er en jobb svært få vil ha ? For den nordlandstrompeten av en programleder i  Per Sundnes er en regelrett katastrofe. Hvorfor i all verden skal han opptre som han gjør. Ikke er det morsomt, det er avbrytende og det er intetsigende. Og ikke minst skravlende på nord-norsk. «Kem føle du at seerne bør stemme på da ?» – hva slags spørsmål er dette til deltakerne ? Marte Stokstad derimot er bedre. La dama få gjøre det alene, så blir det nok litt mer harmoni i hele programmet.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

