Trening og sykkel

Ei ny treningsuke er over. Mye sykling til rundt 80% av treningsprogrammet. Ekstremt mye intervall-trening og pushing av pulsnivåer opp mot 90%. Tredemøllen lite brukt denne uken – kun for å pushe puls uten at det gjør for vondt i lårmuskulatur. Jeg har hatt 8 treningsøkter hvorav 6 har foregått på sykkel. 2 økter av disse med styrketråkk på tyngste motstand og lav frekvens. Denne uken har jeg ikke hatt noen langøkter, men har tilbrakt over 8 timer på sykkelen totalt sett. 5185 kalorier er forbrent og 12 mil unnagjort på sykkelen.

Sykkelen er flyttet fra 1.etasje til 2.etasje – foran det største tv-apparatet med tilgang til både dvd og vhs. Dvd-spilleren på sykkelen sa takk for seg og da var valget enkelt. Treningen foregår i større grad i fred og ro enn i gangen, og film er must om jeg skal sitte lenge på sykkelen. Håper våren snart kommer !

Jeg er nå skikkelig i «ny sykkel» – modus og har har fått kontakt med en gammel kjenning fra Stavanger som virkelig har peiling. Derfor er nye merker blitt tatt i øyensyn for å avsjekke hvilke  – både type og ikke minst merke – jeg skal legge meg på. Og det er mye å velge.

Et valg kan være å legge seg på en renspikka racersykkel. Fordelen er at det går fort, det er en lett sykkel og den egner seg ypperlig til landevei, som jeg stort sett har kjørt på tidligere. Dog kan jeg også lande på en terreng-sykkel. Hensikten er jo at den kan brukes både her og der. Ikke minst på skogsveier og naturen, i Finnemarka og på grusveier – på en langt mer elegant måte enn en racer.

Det er også mulig å gjøre en mellomting – altså en hybrid som jeg har idag. Den har litt mer grove dekk, ikke fullt så racer-preg, men er lettere enn en terrengsykkel og med smalere dekk.

Et tredje alternativ er en Cyclo-cross – 

Cyclocross er en sykkel med utgangspunkt i en racer for landeveien, men som har lånt egenskaper fra mountainbiken. Det betyr først og fremst fetere dekk og mer robuste bremser. ”Gyngehestegenskapene” til en fulldempet mountainbike har ikke fulgt med.

Sykkelen skal være det perfekte valg for dem som liker å variere mellom veier, grusveier og litt sykling i skogen. Likevel er den langt unna mainstream i Norge, og du kan stort sett bare glemme å finne den i de vanligste sportsbutikkene.

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

