Å trene på ski

Å trene ved å bruke ski er ei plage. Man blir rimelig sliten, det er helt klart og man pusher hjertet godt mens man driver på. Men hvor vanskelig det er å gjøre det teknisk riktig, har jeg ikke ord for. Å skøyte er så sin sak, men å gjøre det over tid, er vanskelig. Og det er åpenbart at man trenger å gå mye på ski for å ha kontroll nok, bøy nok i knærne og stabilitet nok til å ha full kontroll på teknikken. Og det har ikke jeg.

På årets siste skikarusell, fikk jeg 3 runder for meg selv, mens vesle-sneipen var sliten og for sjuk til å gå på ski. Dette medførte jo at jeg for første gang i år, måtte prøve å ta meg ut med ski på beina. Ikke vanskelig å ta seg ut med ski. Ikke det at jeg skjønner konseptet heller – iallefall ikke uten appelsin, kvikk-lunch og påskevær. Rent treningsmessig er det andre aktiviteter jeg kan finne på, som på kort sikt gir meg større utbytte. I skogen, det er mørkt, det er kaldt og det er dårlig glid. Iallefall i forhold til hvilken glid jeg kunne hatt, om jeg hatt tatt meg orken det er å smøre ordentlig. Det er mange ting som må være bortimot perfekt for å få ski-trening til fungere optimalt.

Takke seg til joggesko og sykkel – mye enklere.

Trening denne uken har gått som smurt. Jeg har syklet/jogget/og trent styrke totalt 10 timer denne uken. Og har ork til langt mer. Spesielt styrketreningen har jeg fått god gang på nå. Lånte ei bok på biblioteket, som tydelig og skjematisk beskrev styrketrening med løse vekter på en glimrende måte. Ikke nok med at øvelsene må være tydelig, men de må komme i rette rekkefølge og med riktig intensitet. Hensikten min med styrke-trening er å trene eksplosivt, ikke bygge for mye muskler og trene styrke med kondisjonsinnslag.

Dette betyr at jeg trener muskelgrupper uten pauser. Jeg pusher høy puls og tunge vekter med 3 x 8 repetisjoner, hvor siste settet skal være bortimot umulig å få opp. Mens den muskelgruppen hviler, går jeg umiddelbart over på en annen muskelgruppe. I tillegg skal teknikken sitte også her – nesten som på ski. Raske løft, hold vektbelastningen og sakte senkning av vektene. Dette er utrolig krevende og god trening.

Denne uken har også medført en liten forsendelse fra Bikeshop.no – med nye sykkelsko for landevei og racersykkel, wireskifte for bremsene, klosser til hybriden og fram- og baklykt(påbudt med lys nå ??). Alltid like artig med sykkelleveranser. Jeg begynner faktisk å bli god i «mekking» på sykkel, og begynner å lære meg benevnelser som krank, stem mv – alt jeg før ikke hadde aning hva betydde.

Hovedveien i Lier begynner å bli bare. Men det er mye snø. Og det er -10 grader nesten daglig. Solen skinner og det blir godt og varmt utover dagene, men ikke når det er mulig å sykle.

Prosjektet fremover blir å ta fram terrengsykkelen, avsjekke mål, wire mv, – for å se om jeg kan få brukt denne utover våren. Den er er i minste laget, men det skal normalt sett ikke bety så mye. Vi får se.

Ha ei fin treningsuke !

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

