Sykdom

Jeg er blitt bedt om å mene noe når det gjelder sykdom og det faktum at flere virker sykere nå enn før. Hvorfor jeg blir bedt om å mene noe om dette, er jo forsåvidt rart – ingenting i min bakgrunn skulle tilsi at jeg er kvalifisert for å mene noe spesielt om dette. Dog hender det en ytterst sjelden gang jeg er syk.

Men mange rundt meg er syke og mediene mener stadig vekk at vi er sykere enn før. Større belastninger, flere sykdommer, flere ting å føle seg syk av, noen nyter en 3-dagers lett som ingenting, det får få eller ingen konsekvenser å være syk, legevitenskapen har funnet flere årsaker til at vi faktisk kan bli syk. Ja, det er mange årsaker. Nå skal jeg ikke harselere over at noen utnytter et system og «legger» seg sjuke en sjelden gang. Det er ikke hensikten. Hensikten er å finne ut om vi er mer syke enn ellers.

På et eminent foredrag av Jørgen Skavland – tidligere skrevet om på denne bloggen – leverte han gode beskrivelser på oss nordmenn og vår oppfatning av helse. Hva er helse og dermed hva er sjukdom. Han mente – og med god bakgrunn for sine meninger – at vi som folkeferd faktisk er mer latente for å bli syke. Vi gleder oss mindre enn andre folkegrupper, vi koser oss mindre, vi bekymrer oss mer og vi setter mindre pris på de små gledene i hverdagen. Og slik blir man syk av. Iallefall oftere enn de fleste andre vi kan sammenligne oss med.

I tillegg er vi pessimistiske. Og nesten forventer at mye kan gå galt. Så får man magesår.

Vel, man kan nå lese hos Forskning.no følgende: 

Det europeiske senteret for sykdomsforebygging og – kontroll (ECDC) sier at viruset trolig sprer seg langsomt til våren og sommeren og så kommer sterkere tilbake når vinteren kommer til den nordlige halvkulen. ECDC sier det neppe blir en ny pandemisk spredning av viruset i løpet av sommeren om ikke det oppdages nye store uvaksinerte grupper eller viruset endrer seg slik at det blir mer smittsomt. Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærte i juni i fjor at H1N1 hadde forårsaket en pandemi, den første på 40 år, etter at den dukket opp i Mexico og spredte seg til USA og rundt verden på seks uker. Hittil har WHO bekreftet 16 226 dødsfall etter sykdommen, men dødstallet er trolig mye høyere siden de fleste som døde, aldri ble diagnostisert eller testet for viruset.

Ja, det skulle ikke forundre meg. Jeg er jo slett ikke sikker man kan kvalifisere dette til å være i kategorie Pandemi – men hva vet jeg. Vaksinen er tatt en gang – og det blir ikke flere.

I tillegg melder nå NAV at kun 1 av 10 uføretrygdede vil tilbake i jobb(les her).

Jeg opplever selv store mengder sykdom – uavhengig av både alder og bakgrunn – via arbeidsliv og bekjente. Egentlig er jeg sjokkert over hvor store forskjeller det er på mengden av plager. Mange unge mennesker har idag sånn noenlunde samme bakgrunn og fysisk form, men har allikevel store forskjeller i sykefravær, plager og vondter. Kanskje vondtene oppleves forskjellig fra menneske til menneske – kanskje også terskelen er lavere for noen enn andre. Vi vet det er slik, og jeg er overbevist om at mange – jeg skriver ikke alle – men mange, muligens kunne øvd på å heve terskelen en smule. Hele rapporten finner du her

Hva skal til for at vi opplever plager slik at vi kan kalle det en sykdom. Og da mener jeg en sykdom som gjør at man ikke kan gå på jobb ? Jeg er av den overbevisning at svært mange nok kan utføre en kontorjobb, fordi om man er forkjølet ? Kan hende det går utover konsentrasjonen ? Kan hende det går utover lunchen ? Kan hende det aller beste er å ligge hjemme og bli bra ?

Denne bloggen kommer jeg sikkert til å få mye tilbakemeldinger på – men det får stå sin prøve. Et resonnement som går ut på at arbeidslivets plager er så store, at vi på sikt blir sykere og sykere, og dermed oftere borte fra jobb – skal man slett ikke godta uten å tenke nøye gjennom det. For noen er det slik. Og jeg tror at for noen flere enn før, blir dette på sikt et problem. Men jeg tror alle ville være tjent med å tenke gjennom noen ganger, før man legger seg sjuk hjemme. Kan man allikevel gå på jobb idag ? Eller kanskje man også smitter andre, slik at også de blir sjuke ?

De fleste som går i seg selv, vil finne sine egne svar 🙂 – under en eminent tegning lånt hos Pondus.no

Vel, tilbake til de som virkelig er syke. Det er soleklart at vi lever lengre, har bedre helse, spiser riktigere og er ved bedre helse. Enn vi var for 100 år siden. Vi har bedre sykehus, leger og medisiner. Vi er ikke sykere enn før ! Men er vi sykere enn vi burde være ? Det er muligens kanskje dette spørsmålet som bør stilles ?

Mitt tips: Spis havregrøt, gulrot og få i deg vitaminene dine, drikk litt tran og beveg deg slik at du blir ørlite svett + et eple eller to, så vil nok din helse bli jevnt over bedre enn den er idag. (ps. det skader iallefall ikke)

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

