Treningsdagbok

En stillestående uke hvor vær og vår har spilt meg et puss. 2 fantastiske langturer på over 3,5 mil på dager med sol, snøsmelt og sildrende vann i bekker og fra hustak, ble raskt avløst av frost og – 4 grader. Og da er det ikke trivelig lenger.

Å sykle ute er fantastisk mye bedre trening enn å bruke sykkelrullen. Dessuten begynner det å bli kjedelig. Jeg har sett mye film, mens kilometrene ruller avgårde – alene og innendørs. Det er trening, men man orker ikke yte i den grad som man får til ute. Siste sykkelturen – riktignok etter noen dagers restituering resulterer i 2 timers knallhard økt med hard jaging av stigninger og klatring. Over 1 time med puls mellom 83 og 87% av max, 40 minutter med puls mellom 75 og 80%. Dette er godt både mage, bein, kondis og ikke minst sykkelmusklene.

Det lades opp til daglige utetreninger, kanskje til og med sykling til og fra jobb. Jeg var sikker på vinteren var overvunnet – alt som heter wire, kjeder, bolter, tilpasninger av hjul, dekk, sittestilling er ferdig. Våren kan nå bare komme – jeg er klar.

Jeg har bestemt jeg skal gi det ut denne helgen. Om ikke noe skjer – blir det alternativ trening, – sykkelen skal ikke mer på rullen før neste vinter. Muligens joggeskoa skal på, tiltross for at dette er langt kjedeligere og vondere for beina.

Vel, trening blir det lell. Restitusjon er også spennende – iallefall når det gir sykkelturene og formen et energikick !

Dette innlegget ble publisert i Tull og tøys og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

