Søndagstur til Spiralen

Et fantastisk vær og en flott tur. Med bil fra Meren i Lier, til Spiralen i Drammen. Med Figo og den hemmelige agenten i lett trav. Den ene drives av lukter i fra alle kanter – i skogen er det millioner av ting å lukte og tisse på. Den hemmelige agenten drives med av nystekte vafler når turen er over. 6-åringen blir sliten, trøtt i beina og i det hele tatt lurer på når vi skal snu og hvorfor vi går på tur.

Gjennom kulturlandskapet og de gamle husmannsplassene som så flott er restaurert og satt istand, gjør sitt til at dette er ei fantastisk turløype å bruke noen timer på i det fine været. Neste gang skal sykkelen til pers på samme sted.

Spiralen restuarant og kafè ! Nystekte vafler og kaffe i solsteiken !

Den hemmelige agenten poserer velvillig uansett når det måtte være !

Figo poserer – lett å lokke !

Far og sønn på melkerampen.

Litt om Bragernes-tunnellen:

Bragernestunnelen er en 3169 meter lang veitunnelfylkesvei 283 i Drammen i Buskerud. Tunnelen går gjennom Bragernesåsen mellom Brakerøya i øst og Per Sivles gate og Øvre Storgate i vest. Arbeidet med tunnelen begynte våren 1999, og tunnelen ble åpnet 14. august 2002. Den leder trafikken utenom Bragernes sentrum på nordsiden av Drammen. Tunnelen har ett løp med et kjørefelt i hver retning.

Bragernestunnelen består av en 2310 meter lang fjelltunnel og løsmassekulverter (kalt miljøtunneler) på til sammen 900 meter. Midt i Bragernestunnelen er det laget en rømningstunnel (320 meter lang) med snunisje, som kan brukes ved ulykker i tunnelen. Fra tunnelen går en 560 meter lang ventilasjonssjakt med et partikkelfilter til toppen av Bragernesåsen, der eksos fra tunnelen ledes ut gjennom et ventilasjonstårn. Vest i tunnelen ligger ei rundkjøring under Rosenkrantzgata. Rundkjøringen leder trafikken ut i to armer.[1]

Bragernestunnelen er en del av veiprosjektet Bragernesprosjektet, som igjen er del av Vegpakke Drammen. Vegpakke Drammen fikk i 2004 utmerkelsen Vakre vegers pris.[2]

På grunn av trafikkmengden må Strømsås- og Bragernestunnelen vaskes minst fem ganger i året.[3]

I likhet med mange andre tunneler i Norge er Bragernestunnelen plaget med kondens. Kondensen kan føre til farlige situasjoner fordi bilrutene plutselig dugger når en kjører inn i tunnelen.[4] [5]

29. juni 1999 omkom to brannmenn og en anleggsarbeider i en eksplosjon under anleggsarbeidet i Bragernestunnelen. I tillegg ble 17 personer skadet i eksplosjonen. Ulykken skyldtes at det under sveisearbeid begynte å brenne i en luftekanal i tunnelen. Brannen spredte seg til en container med sprengstoff, som så eksploderte.[6] [7]

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Lier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s