Parkerings-galskap !

Parkeringsselskaper er ei plage ! Idag har jeg fått erfare et parkeringsselskaps holdning til omverdenen – man nesten ikke kan begripe kan skje i moderne bedrifter. Historien er lett og komisk. Jeg får servert mitt parkeringskort hver 3. måned via arbeidsgiver. På det kortet står det hvor jeg skal parkere(som forsåvidt er samme stedet hvert eneste kvartal), det står et nummer som beskriver arbeidsgiver og det står varighet – fra og til dato.

Det har slått meg noen ganger hvorfor det skal være nødvendig – hvorfor ikke årskort? Svaret fra parkeringselskapet fikk jeg idag. Innimellom all utvekslingen av ord om parkeringsbot og logikk. «Det blir så mye fusking av slikt!», sa ledermannen fra parkeringselskapet.

Jaha, ja.. tenkte jeg !

«Jeg kan jo utmerket godt kopiere et slikt kort og gi til noen andre – vil dere oppdage dette og vil det bli mindre fusk om dere sender ut kortene hver 3. måned eller hvert år ?»

«Blir det ikke da mindre arbeid for dere – ikke minst mindre etterarbeid når dere aldri klarer å sende kortene ut til riktig tid ?»

Og det er akkurat det saken dreier seg om. Ved forrige kvartalskifte kom kortene 1 – en – måned for seint. Og da parkerer du da – med det gamle kortet ditt som er utgått på dato. For du har ingen andre korter. Du gir beskjed og får beskjed – gang etter gang – at kortet er i posten. Jada, tenker jeg – og det blir levert med esel eller sykkelbud fra Kualalumpur ?

Jeg fikk bot – kr. 700,- og klagde. Det er noe man bare kan gjøre på nettet. Det er ikke mulig å få prate om klagen – og det opplyses også når man ringer inn. Man kan riktignok velge flere alternativer – som har med bestilling eller faktura å gjøre – men ikke klager.

Vel..det gikk jo en måned før jeg fikk svar. Og det er ikke første gang jeg har klagd med akkurat denne begrunnelsen:

» Ikke mottatt parkeringskort fra dere før 1-en-måned senere enn avtalen tilsier. Står parkert med gammelt kort. Dere har blitt underrrettet flere ganger og jeg har fått beskjed om at det er bare å stå – om jeg skulle få bot, er det bare å klage. Parkeringen er betalt for hele året og den gamle ligger synlig i bilvinduet».

Svaret var jo besynderlig: » Vi kan ikke godta deres klage, da denne klage har blitt godkjent tidligere»

Jeg trodde jeg så feil. Og jeg lo. Og jeg blir så eitrande forbanna på sånne møkka-selskaper, at jeg nesten mangler ord.

Dermed gjaldt det å gå systematisk til verks. Jeg ringte. Tastet 1 og fikk ei blid jente som gjerne ville høre om jeg skulle bestille parkeringsplasser. Neida, det skal jeg ikke – jeg skal derimot snakke med noen om logikken i svaret på en klage jeg har mottatt.

«Beklager, vi håndterer ikke klager på telefonen»

Jeg forklarte helt rolig at det var heller ikke hensikten – men om Parkeringsselskapet tror at jeg skal til Parkeringsklagenemnda og runde med Forliksråd – så tar noen grundig feil. Jeg skal snakke med noe om saken. Beklager, det er ikke mulig. Du må ta dette gjennom de riktige organene.

Jaggu sa jeg smør. Jeg ringte igjen. Tastet 2 og fikk faktura-avdelingen. La fram min sak, og dets mangel på logikk og fikk forståelse, men dessverre avslag på mitt ønske om å få snakke med noen. Det er ingen her, var svaret ? » HVA ER DET DU SIER – ER DET INGEN DER ?»

Joda, det var jo noen i andre etasje. Men det kunne man ikke snakke med dem om sånt. Hva snakker med dem om da ? Hvem er disse menneskene ?. Svaret var : LEDELSEN !

Jeg ringer igjen – denne gang taster jeg 3. Og nå skjønte dem poenget. Alle som svarte satt nemlig ved siden av hverandre i samme rommet. Og nå skulle jeg få snakke med noen i 2.etasje. Vi ringer deg – ring oss ikke igjen var beskjeden ! 🙂 Da lo vi godt i Drammen da !

Og det gikk noen timer. Så endelig skjedde miraklet. Et menneske fra 2.etasje ringte. Ubegripelig spak. Om det var noe han kunne hjelpe med ?

«Ja, det kan du ! Du kan høre på forklaringen. Jeg får altså ikke medhold i en klage på en bot fordi jeg har klaget med denne årsaken før ? Og årsaken er dere ! Ene og alene er det deres feil at jeg får bot. Om jeg ikke kan parkere, leverer dere ikke varen, og jeg vil ha pengene igjen. Det får jeg ikke. Jeg får bot fordi jeg står parkert der jeg har betalt for å stå. Jeg får bare ikke parkeringsbeviset. SKJØNNER DU LOGIKKEN I DETTE ?

OG SÅ SKJEDDE DET NOE RART:

Joda, han skjønte det godt han. Og skulle ordne saken. Med det samme ! Det var ikke nei i den skjønnes munn, som dikteren sa !

Fantastisk !!!

Men det gikk noen timer da. Ingen mail kom som lovet. Ingen ringte med bekreftelse som lovet. NOTHING HAPPENED ?

Hva gjør jeg ? Jo, jeg ringer igjen. Til 2.etasje. Direkte-hot-line telefon til ledelsen i PARKERINGSSELSKAPET.

» Å hei, ja – det stemmer. Det hadde jeg glemt. Beklager, men det skal jeg ordne imorgen»

Å nei du ! Det skal du ikke. Du skal sende meg en mail umiddelbart der du bekrefter at klage nr. 1432345 godtas og at bot slettes. Og det skal du gjøre umiddelbart mens jeg sitter i telefonen og prater til deg !

Og det gjorde han, gitt !

Jeg har knekt koden til parkeringsselskapene. De har ingen kunder. De har bare klagere. Og at de ikke vil prate med dem, kan være forståelig. Men slett ikke moderne. Og slett ikke noe som på sikt er tillitsvekkende for kunder som faktisk ønsker å leie parkerings-plasser av disse selskapene.

Så det var det. Jeg har nummeret godt lagret på mobilen. Jeg veit hvor dere sitter og dere kan være skråsikre på at neste gang noe skjer – så kommer jeg innom. Med et smil om munnen og sier » takk for sist» !

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Parkerings-galskap !

  1. Mr.Hansen sier:

    Herlig historie 🙂
    Det er utrolig hvordan holdningen til de private parkeringsselskapene er. Jeg syns det er horibelt at parkeringsvaktene får provisjonsbasert lønn….

    Du kunne ikke delt telefon nummert til «ledelsen» ? 🙂

  2. Terje sier:

    Fin historie, som dessverre kunne vært skrevet fra hvilken som helst by i Norge..

Legg igjen en kommentar

