Syklene er i hus

En historie om det å kjøpe sykkel.

Om jeg skal kjøpe sykkel eller bil, så er det faktisk ikke så forskjellig. Før gikk man inn i en sykkelbutikk – les G-sport eller Intersport og kjøpte en sykkel med 2 hjul. Var fargen riktig og kanskje til og med hadde knaste-dekk, ja da var det egentlig greit nok. Før skulle man ha Kilimanjaro – så lenge siden er det jeg kjøpte sykkel sist. Og jeg var faktisk litt hekta utstyrsmessig da også. Nå kan det sammenlignes med å kjøpe bil. Automat, diesel, takluke, aircondition, skinn-seter, ja det er mye å passe på. Jeg sykler mye og langt. Og drømmer jo om å være representert både på landeveien og på skogsveier. Derfor skulle jeg jo være lur og valgte HYBRID-sykkel. Dette er en mellomting mellom racer og terrengsykkel, med tynne knastedekk med ytterst små knaster – som er egnet på asfalt, men som på grus og terreng er helt ubrukelig.

I min iver etter å sykle i Finnemarka og i skogen, lånte jeg Henriette sin 16″ – som jo er altfor liten. Men det gikk. Nye dekk, krank, wire og bremser og vips, – jeg var i skogen. Riktignok litt vond kjørestilling, men vesentlig bedre enn på hybrid-sykkel. Og så begynte sykkel-magasinene å komme i posten. Og det kom flere og det å være på kjøpesenter begynte å bli moro – jeg kunne gå i sportsbutikker og bare fråtse i sykkel-duppeditter, sykkelbukser, sykkelsko – ja i det hele tatt.

Sykkelmagasinet og dess like kommer med blader i postkasse rett som det er – og jeg sluker det rått. Og det er minst 500 merker å velge mellom. XT, Deore, Shimano, Fox, Sid, Krank, Spd – ja, det er mange uttrykk å lære seg. Og det er det jaggu viktig om du skal sykle også. Her er det mulighet for å svi av mye penger på mye som ikke funker. Og kall deg ikke syklist uten at skoa står fast på pedalene. Uten feste under skoa, – kalles det ikke sykling. Da er det noe helt annet.

Og jeg besøker sykkel-butikker. Rene hardcore-butikker som ikke reparerer plenklippere og selger sykler. Men rene verksteder. I Drammen må man innom Høydalen og forsåvidt Sykkelhjørnet. G-sport er til å bli sprø av – der har de ikke peiling. Intersport gidder jeg ikke fortelle om engang. XXL er bedre – men da er du avhengig av hvem som jobber den dagen. Hos Høydalen sykler alle og de vet hva de snakker om.

Og nå er sykle(ne) kjøpt. Jeg kjøpte 2 i slengen. En terreng og en Racer – type: Fuji. I aluminium. En racer på 8,5 kilo og en tung terreng i forhold til de dyreste. Med skivebremser og låsning av demper på styret og jada, jada…men den er grei. Raceren blir mest spennende. Her er opplegget litt annerledes. Man girer og bremser med samme hendelen og det er litt nytt.

Skal du kjøpe sykkel – burde flere prøve det samme som jeg. Gå ikke inn på XXL eller lignende. Gå til de som har greie på sykkel. Og du vil få en sykkel som er tilpasset og riktig til ditt bruk. Jeg skal ikke egentlig sykle ritt. Men jeg har utstyr til å gjøre det om jeg gidder. Det betyr ikke så mye å komme raskest mulig fram. Det som betyr noe er å trene og å sykle. Men det er forskjellige treninger å trene terreng eller på landevei. Jeg trives vel egentlig best på landevei, men variasjon er en glede.

Så idag – riktignok plaga litt med ryggen er sykkelbua ordnet. De er hengt opp, mekkebenk er fiksen – alt er tilpasset, men ikke prøvd ut. Det begynner å bli mye sykler og utstyr – til og med den lånte bremsewiren på gamlesykkelen til mor i huset er erstattet og alt er oljet og klart.

Skal du virkelig gå til noen som kan sykkel – er det flere å velge i mellom. Her i Lier og Oslo regioen, bør du ta en tur innom Oslo Sportslager eller som jeg gjorde til Birk Sport på Rud i Bærum. Fantastisk bra. Det tok noen timer, men det var det vel verdt. Sammenskrudd, riktig tilpasning(og jeg hadde målt på forhånd), gode tilbud og rettledning. Nye sko ble det og idag har jeg hentet ei ny bukse fra Craft hos min favoritt-sviger-kusine på Tess. Helt magic – alt er klart ! Venter bare på en rygg som skal gi seg, – så skal milene tas med smil om munnen !

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

