Er det bare meg ?

Fotball-VM er et stort gjeeeeesp !

Og jeg tror nok at det faktisk ikke bare er jeg som synes det. Bryllup i Sverige er enda verre. Og de skal sende program om dette bryllupet i timesvis vi flere dager. Gjeeeesp !

Kan det være meg som har sluttet å interessere meg for det som de fleste andre gjør ? Eller er det rett og slett at ingen bryr seg, det skrives bare om at man gjør i avisene ?

Jeg tror folk flest i Norge gir fullstendig beng i hele Svenske-prinsessa. Fin kjole og flott jente og litt sånn Clark-Kent preg over brudgommen. Men ellers vet vi jo at de er i slekt med våre egne kongelige – antakelig søskenbarn hele gjengen. Og det pleier ikke være et godt tegn. Til og med Ari har fått kjeft nok denne gang, til ikke å lage de scenene han pleier.

Men fotball da ? Det som jeg liksom synes jeg burde synes er så kjekt. Og det er jo det. Om jeg hadde giddet å sett på det lenge nok. Man slumrer så altfor lett foran fotball på TV. Det holder deg liksom ikke ved bevissthet lenge nok.

Nå begynner derimot Tour De France. Kommer jeg til å slumre foran dette også tro ? Jeg tviler, uten at jeg forstår hvorfor sykkelløp i timesvis skal være så fantastisk. Man bør kanskje ikke tenke så mye på det – bare ha det moro.

Jeg har jo TV som de fleste sikkert har skjønt. Og  jeg undres over hvordan mine TV-vaner har endret seg de siste årene. Hva liker jeg å se på TV ? Jo, jeg begynner å like det foreldrene mine likte når jeg var liten. Norge Rundt ? Nei, jeg sa ikke det egentlig. Men det er jaggu meg bedre enn 80% av det andre som er på TV. CSI, Criminal Minds og enda en sånn politi/røver – serie som jeg ikke husker navnet på. Hvorfor i all verden synes jeg det er gøy å se at dem løser en drapsgåte ? Det er jo ikke gøy – det er ikke mulig at det kan være gøy …eller ?

Kanskje det beste er å lese ei bok. Det er noe jeg bare gjør på senga. Og jeg leser jo endel. Er inne i en eller annen serie hentet fra bok-hyllene i heimen akkurat nå. Om noen som forsvinner og noen som dør og noen som løser ei drapsgåte ? Igjen !

Ok..jeg leser jo endel andre ting – men det dreier seg om særdeles smale interessefelt. Kan jo ikke si at jeg tar for Jonas Lie og de samle norske verker sånn på strak arm ! Kanskje selve vitebegjæret som eksisterte for noen år siden, er i ferd med å falme ?

Vel, at det går en vei er noe alle vet. Men at man skal være forsiktig med å ikke gå i «særing»-fella, plutselig og før du vet ordet av det – er du plutselig en som samler på sommerfugler. Eller sjeldne steiner. Eller driver med rosemaling og hekling eller andre særegenheter. Da bør de rundt meg ta tak, gjerne ta meg bak i hagen og skyt meg, – spesielt om jeg skulle begynne å hekle. Jeg tror nok at horisonten og interessefeltene bør utvides og ekspanderes kontinuerlig. Når du blir eldre, forsøk mer enn du har lyst til – så slipper du å gå på hekle-kurs når du nærmer deg 50.

God helg !

Dette innlegget ble publisert i Lier og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

