Racer for første gang

Så er første turen med den nye racersykkelen unnagjort. Etter første forsøk, som forsåvidt endte med punktering etter 400 meter og gå-tur tilbake, ble jo den største entuasiasme en smule dempet. Dog fikk jeg god erfaring i å skifte racer-slange på kjappest mulig tid, – så man skal ikke se helt mørkt på det.

Det å sykle på racersykkel er noe helt annet enn å sykle terrengsykkel, spesielt fordi sykkelen er mye smalere. Den er tynnere og den er føles mye spinklere og mindre robust. Man merker at man sitter mer effektivt, sånn rent sykkelmessig – men det krever tilvenning. Spesielt med hensyn til farten. Det går fort. 80 kilometer i timen i nedover-bakke. Da skal ikke mye gå feil. Men det blir en vane. Og jeg merket jo godt forskjellen i både tid og hurtighet, – da den samme løype jeg ofte bruker ble gjennomkjørt på langt kortere tid.

Allikevel sto det ikke helt til forventningene. Det er liksom ikke så moro som jeg hadde trodd. Men kult nok. Og man får vondt i beina og høy puls av dette også. Idag varte turen knappe 1 time og 20 minutter. En relativt rolig tur på 4 mil med mindre kuperinger.

Jeg får endel snåle spørsmål på denne bloggen, fra mennesker som ønsker å vite litt sykkel-ting. Det meste finnes jo på nettet, og jeg vil anbefale å ta en titt på steder som :

 www.bikeshop.no

www.cyclecomponents.com

Her er det mye å kikke på og ikke minst lære om du skal begynne med sykling. Her er noen små-ting som kan være greit å vite.

Racer-ventil

Strengt tatt skrur man opp toppen bittelitt før man pumper luft og stenger så igjen før man setter på gummehetta. Beregn ikke å fylle luft på en bensinstasjon med denne ventilen uten å ha en overgang.

Overgangsventil for racer-ventiler:

Krank:

Styre-stem:

 

Kasett:

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Racer for første gang

  1. Hadde glemt siden i fjor hvordan det var man gjorde det, men når jeg så bilde av det adapteret så kom jeg på det igjen…

  2. Tusen takk for store bilder, dette gjorde det lettere å finne ut av

  3. Bente sier:

    Takk for info, sitter selv med min første racer på tomme dekk.. Prøvde å lete på nett, din forklaring var lett å forstå – Gleder meg til prøvetur!

Legg igjen en kommentar

