Sykling sommer 2010

Jeg har noen fantastiske treningsdager nå om sommeren. 7-9 timer pr. uke vekselvis på raceren og terrengsykkelen. Etter besøk av gode venner fra Randaberg, ble formen min satt på en test og konklusjonen var jeg utmerket godt kunne vært i bedre form. Misforstå ikke – jeg er i god form sammenlignet med tidligere, men langtifra så god form som jeg skal bli.

Å sykle sammen med en Tunge fra Randaberg, er ingen spøk. 15,5 time fra Trondheim til Oslo er ikke noe alle gjør. Og jeg gjør det ikke. Kanskje skal jeg allikevel bli med på dette rittet til neste år, men da blir det å fullføre – slett ikke på tid. Hvordan skal man så trene for å få dette til ?

Jeg trener fordi det er gøy. Og for å komme i maksimal form innenfor de rammene jeg har – både tidsmessig og fysisk. Og det er ikke tvil om jeg kan sykle Trondheim-Oslo, – det er mer et spørsmål om å fullføre med æren i behold. Og det må jeg jo gjøre innen rimelighetens grenser. Hva nå det måtte være ?

Vel, nå trenes det på puls-klokkens nåde. 1,5 time pr. uke i 80% av makspuls eller høyere i intervall – 2,5 time pr. uke mellom 75% og 80% og 3,5 time pr. uke mellom 65% og 75%. På denne måten skal ukene fremover tilbringes. Og jeg merker enorm forskjell om jeg kjører disiplinert etter boka. Da merkes det allerede etter noen dager, at formen blir bedre. Det er til og med vanskelig å stoppe opp for å hente deg inn igjen. Litt småplager blir det, men litt vondt i håndlegg, skuldre og bak, – men slikt skal man tåle.

Vekten holder seg stabil – for de leserne som har fulgt med denne treningen min, – skal merke seg at vekten nå er på 83 kilo og nedadgående. Det skulle utgjøre en 17 kilo mindre å dra på i forhold til tidligere.

Utstyrsmessig fungerer det meste om dagen. Litt justering på wirer må til, litt stramming – men ellers dreier det seg kun om millimeterer når det gjelder setehøyde, stem og pedaler – slikt at alt blir så effektivt som mulig. De store bakkene er det som drar mest om dagen – lange seige «vondte»-bakker er – utrolig nok – det mest facinerende. Gjerne flere ganger for å teste dragene. Intervall med 3-5 drag er vanskelig å time – spesielt når det siste draget skal gå i samme tempo/gear, som det første. Ikke lett, men veldig lett å gå på en «brinck».

Ha en god sommer

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

