Er det ikke rart ?

At mange jeg kjenner fremdeles er like interessert i de samme tinga de var interessert i for ca. 30 år siden ?

Hvordan kan det egentlig ha seg at fotball, Liverpool, Manchester United eller et annet av dine favorittlag, fremdeles kan ta opp så mye av tankevirksomheten og energien din ? 30 år etter at du hørte om dem første gang ? Jeg aner ikke. Jeg forstår det rett og slett ikke. Forhåpentligvis kan dette medisinsk forklares som en besettelse. Utviklingen har iallefall ikke gått videre på disse årene. Joda, flere er også interessert i mange andre ting. Det må man ofte når livet har gått framover og både hus, hage, kjerring, unger, hund og katter står og venter. Allikevel står noen – like gamle som meg – i fotball-drakt på kamp og heier – like hemningsløst som når de var 12-14 år ?

De kan spillerne. Det vet når Kevin Keegan sist scoret 2 mål, når han har bursdag og i hvilken divisjon Liverpool spilte i for 22 år siden. Kan du begripe det.

Når det i tillegg toppes med den ukentlige – og den er HELT lik – tipperekka som er innlevert uten særlig gevinst de siste 20 årene – da tar jeg av meg hatten av ren beundring. Og jeg synes det er litt synd også. Men la dem kose seg – alt er normalt som noen ville sagt.

Jeg under også litt over enfoldigheten som ikke bare rammer meg – men mange av de jeg snakker med. Hva driver vi egentlig med om dagen som er så fantastisk spennende. Noen få kjernesunne «jeg rekker det jeg vil bare jeg prioriterer» mennesker, rekker faktisk alt. Iallefall rundt 200% mer enn meg. Og i tillegg høres det ut som de har det moro. Kanskje inntreffer vanene når man blir i den alderen jeg er i. Vi blir liksom litt fanget og gjør mye av det som bare er behagelig. Kanskje vi utsetter mye. Har snakket endel med mange gjennom årene. Hva gjør disse menneskene når vi ikke er på jobb ?

Har de noen hobbier ? Hva er de opptatt av ? Leser de bøker, eventuelt hvilke bøker. Vel, svarene er rimelig triste. Det blir mye tidsklemma for de fleste. Det rarest er egentlig at de fleste ikke har noen hobbier. Iallefall ikke mer enn strengt tatt en ting som som de gjør mer enn andre ting. Og da er det jo hobby vel ?

Noen spiller dataspill. I flere timer. I en alder av 35 år ? Ok, tenker jeg.

Mange trener. Ikke mange trener hver dag. Veldig mange trener aldri. Hva gjør dem da ? Folk flest tror jeg ikke gjør så mange «egne» ting lenger. De rekker det ikke. Dagen og timene blir spist opp av alt annet vi skal rekke. Eller ?

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

