Stone-age NO Karbo

Fantastisk lesning egentlig ! Ikke det spor overrasket over at dette gikk bra – men man kan lure på hvorfor vi bruker så mye tid på alskens naturmedisiner i tablettform, når man faktisk kan oppnå det samme ved å spise «stone-age». Lavkarbo og kun karbohydrater via bær ? Prøv det ei uke og skje hva som skjer, tenker jeg. Er det mulig rent logistikk-messig med hensyn til trening og alt mulig ? Ikke godt å vite – jeg vil tro steinaldermenneskene var dobbelt så fysiske som vi er idag ?

(Dagbladet): Går det an å leve godt på kjøtt, fisk og litt bær, og uten sjokolade og potetgull, i et helt år i villmarka?

Det undersøker Kristoffer Clausen i boka «En vill mann», som ble lansert på fredag.

Matvarer som er rike på fett og proteiner, som tørket hjortekjøtt og småørret, var basisføden hans store deler av året.

Han spiste ikke noe brødmat eller poteter, og fikk hovedsakelig i seg karbohydrater gjennom bær.

Et kosthold som ligner på det fortidens jegere og sankere hadde, har hatt en positiv påvirkning, mener Clausen.

– Jeg begynte denne turen som overvektig og usunn, og avslutter den sunn og frisk. Jeg vil prøve å fortsette med et lavkarbokosthold nå, med mye kjøtt, fisk, grønnsaker og rene produkter. Jeg har kjent på kroppen hvor godt det er å spise mer fett, når blodsukkeret holder seg mye mer jevnt, mener Clausen.

Sjokk i starten
Clausen hadde lagt på seg mange kilo før turen ved å spise mye karbohydrater som ris og pasta, og det ble en stor overgang å spise en tilnærmet steinalderdiett.

– Folk forberedte meg på at det ville bli tøft i starten, men det ble et sjokk. Jeg var slapp og hadde lite energi. Så gikk det gradvis bedre. Jeg spiste de karbohydratene jeg kunne finne, men bare bær blir jo minimalt i forhold til det man er vant til, sier Clausen.

Da han fikk kjøtt og fett tilgjengelig, merket han at energien kom tilbake. Han anbefaler andre som vil forsøke å kutte ut karbohydrater å ta det langsommere enn han gjorde.

– Da venner man seg til å forbrenne energi på en ny måte. Rådet er å være tålmodig, og ikke regne med å se forandring fra dag en, sier han.

Tok blodprøver
Hans far, allmennlege Fredrik Clausen, tok blodprøver av Kristoffer før og etter oppholdet.

Dette innlegget ble publisert i Enkel vitenskap og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

