Så sånn er det

STØLE MUSKLER INDIKERER IKKE EN GOD TRENING

Noe mange lurer på er hvorfor de noen ganger etter trening er støle, mens andre ganger ikke kjenner noen ting. Betyr fraværet av stølhet at man har trent dårlig? Svaret på dette er nei. Stølhet er ikke en indikator på god trening.

Men hvorfor er det slik at man noen ganger har verkende muskler dagen(e) etter trening, og andre ganger ikke kjenner noen ting? Stølhet oppstår hvis kroppen har gjort noe uvant. Hvis en utrent person begynner å trene vil han/hun med sikkerhet kjenne det på kroppen etterpå. Men hvis denne personen fortsetter å trene regelmessig vil stølheten etter hvert avta.

De som allerede trener regelmessig kan også bli støle. Da skyldes dette også at kroppen har gjort noe uvant. Har du for eksempel løftet tyngre vekter, tatt flere repetisjoner eller tatt en ekstra lang joggetur er dette uvant for kroppen og du blir støl. Et eksempel er hvis noen prøver å klatre for første gang. Da bruker kroppen mange uvante muskler, blant annet underarmsmusklene, og de vil ganske sikkert til å kjenne det dagen etter selv om de er godt trent fra før av. Les mer her

Så om du ikke er støl etter trening trenger du ikke ha dårlig samvittighet. Det betyr ikke at treningen var dårlig, bare at kroppen har vendt seg til denne formen for trening.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Enkel vitenskap og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s