Alle kan ikke pleie kundene !

Det å tilbringe store deler av arbeidslivet på hoteller i anledning kurser, foredrag og slike saker, – er ikke det helt store, om du spør meg.  Jeg har stor respekt for omreisende som tilbringer store deler av tiden på hoteller, flyplasser og i bilseter. Idag startet turen fra Lier til Kristiansand i bilsetet. Grytidlig morgen kl. 06.00 med egen kaffe-termos i bilen, full av sunn havregrøt til frokost, – på vei i embets medfør som eksamens-sensor. Det er voldsomt tidlig, og bærer litt preg av å være på tokt, liksom. Alene på veien, grytidig – ut i det ukjente. For meg er det  litt sånn, ikke hver dag jeg durer avgårde på så lange bilturer.

Hensikten med dette skriveriet var forsåvidt ikke selve turen, – men ankomsten på hotellet. Det er få i ting i verden som kan irritere meg mer, enn komplett mangel på kundefokus. Ingenting går liksom riktig idet du trør beina inn sent på ettermiddagen på hotellet. For det første regner det. For det andre er parkeringsplassen avstengt grunnet asfalteringsarbeide. «Asfalten må da tørke!», sier kjerringa i resepsjonen da jeg våger meg til å spørre om alternative parkeringsmuligheter utenom hotellets parkeringsplass.

Jaha, tenker jeg i hodet mitt. Og det stopper ikke der nei !

Reservasjonen kom fram – det er ikke verre enn at noe fungerte. Rommet var knøttlite. Frokosten serveres hos Egon Restaurant når morgenen starter ???? Jaha, – litt forsiktig spør jeg da om når det er ? (jeg trudde hun spøkte). » Her starter vi tidlig – en gang mellom kl. 07.30 og 8.00″, var svaret.

Jaha, tenker jeg igjen. Og når er det da egentlig ? Jeg skal være på jobben kl. 07.30 imorgen og trenger å få et eksakt tidspunkt. Jeg forsøker igjen: » Når presis åpner frokosten?»

Svaret er jo himmelfallende – og det er etter det svaret, – det hele bare blir verre og verre: » Kjøkkenet pleier å åpne rundt kl. 07.00, – men vi har vært litt uheldige med noen ansatte som har forsovet  seg den siste tiden, – så jeg vet rett og slett ikke imorgen»

????????????????????????

Jeg får summet meg. I opptil flere sekunder. Og hun forstår sikkert at det koker, for plutselig kommer et fantastisk forslag: «Du kan jo kjøpe ting i shoppen idag da ?»

I shoppen ?????

Jada.. tanken var grei. Hun mente faktisk at jeg kunne kjøpe noe i butikken på hotellet. De har nemlig ikke minibar på dette hotellet – de har kjøleskap, som du kan handle det du vil i hotellets butikk, og ta med deg til rommet .

Jeg mister litt kontrollen:

» Er det slik å forstå at jeg har rom med frokost og du ikke vet om du har frokost ? »

» Er det slik å forstå at denne typen unnskyldninger normalt sett godtas og gjester på hotellet faktisk kjøper frokosten sin 2 ganger ? »

Jeg får jo ikke svar på sånne spørsmål, – iallefall ikke når jeg spør på den måten. Det hele ebber ut og hun er superstresset for å finne den sjelen på kjøkkenet som er gått hjem for lengst – antakelig for å forsove seg imorgen.

Jada…det er jo en form for slankekur, kan jeg tenke. Sunt er det ikke. Men den som står opp tidlig imorgen og har tålmodighet, -får se hva som skjer. Det er ikke noe tvil om at jeg bråker litt også imorgen tidlig, om frokosten ikke er klar.

Treningsrommet:

Jada, de har treningsrom. Ved en tilfeldighet leste jeg i brosjyren på hotellrommet at de har et helt nytt og flott treningsrom med nye manualer, vekter og spinningsykler – ja, på bildet ser det rett og slett fantastisk ut. Ikke det at jeg har treningstøy med, – men har klær nok og skulle nok fått svettet litt om jeg prøvde. Turen gikk til resepsjonen igjen. Samme dama beklageligvis, – men denne gang langt mer hjelpsom enn forrige runde. På spørsmål om hvor trimrommet var, – kom svaret: » 2 til venstre og 1 til høyre og inn i heisen, trykk på 1-knappen og ta 2 til høyre i kjelleren». Ok da !

Og du skulle sett. Snakk om å ta bilde av det nye trimrommet med århundrets vidvinkel-linse. Rommet var 6×3 meter, men så ut i brosjyren som å være på størrelse med et middels treningsstudio. Riktignok var alt nytt, og flott og til og med ikke pakket ut. Du kunne sykle, om du hadde tapetkniv og pakket ut sykkelen på forhånd. Hadde jeg det ? Nei, det hadde jeg ikke. Og mistet lysten hadde jeg gjort for lengst.

Jeg gidder egentlig ikke å gi beskjed engang. De fortjener ikke ikke å ha gjester på dette hotellet. Og det er sikkert ikke så mange heller.

Neste gang bestiller jeg hotell selv.

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Alle kan ikke pleie kundene !

  1. tripsandtics sier:

    Og navnet på hotellet er? Utrolig kjip opplevelse. Kanskje ledelsen av hotellet ville satt pris på beskjed? But then again, maybe not…

Legg igjen en kommentar

