Støl !

Styrketreningens natur tilsier at de første øktene – kanskje til og med de første 2-3 månedene vil være preget av mye stølhet i mindre brukt muskulatur. På bakgrunn av dette skulle man tro at en som sykler, skulle tåle mye belastning på lårmuskulatur. Ja, det trodde jeg også. Helt til jeg i forsøkte følgende øvelser:

og ikke minst denne:

Jeg kjørte 3 sett a 8-12 repetisjoner. Og jeg kan love det er tungt. 10 kilos manualer i hver hånd.

Dagen etterpå føltes flott – ikke nevneverdig støl, la jeg ut på en lett sykkeltur. Som ble litt lengre enn planlagt, formen føltes flott. 2 timer. Jeg kunne likegodt ta en liten omvei – noen bakkespurter med 2 innlagte intervaller. Masse energi og en god følelse.

Så kom dagen etterpå! Aldri livet har jeg hatt så støle bein. Og det verker kun 1 sted – nemlig i lårene. Dette er jeg rimelig sikker på hjelper godt, for så vondt kan det ikke være uten at det må være godt for noe.

Erkjennelsen er jo: Etter styrketrening, ta godt med restitusjon og plag ikke de trente musklene nevneverdig før stølheten er på vei bort. Ikke anstrengelser før stølheten har begynt !

Dette innlegget ble publisert i Lier og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

