Og prisen gikk til ….????

Man kan begynna å lura…når mennesker plutselig spør deg: » du.. ka syns du om Fredspris-vinnaren då ?»..

Vel, – jeg tenkte så fort jeg kunne. Hadde jeg lest om dette ? Visste jeg noe som kunne høres fornuftig ut ? Svaret er jo nei. Jeg tenkte mer på landskampen mellom Norge og Kypros. Ikke hvem som egentlig vant prisen. Eller om prisen i det hele tatt ble delt ut. Jeg hadde riktignok lest at noen maste om det. Men var det viktig nok til at jeg festet meg med de store diskusjonene ? Nei, det var ikke det.

Og hvem er det som spør ? Jo, en som jeg normalt sett fører relativt overfladiske samtaler med. Vil egentlig ikke kalle det diskusjoner engang – for vedkommende har ikke noe å diskutere. Ever !  Vedkommende er av den flytende typen. En flink snikk-snakker som kan prate om alt mulig uten å si noe. Sånn er egentlig jeg også om jeg tenker meg om. Men nå slår han meg liksom på målstreken føler jeg. Skulle vel egentlig vært meg som kom med noe såpass høytravende ? Vel, slik var det ikke. Og jeg var svar skyldig. Ikke snakk om at jeg hadde hørt om en kineser. Det slo meg at dem er det rimelig mange av, sånn at om jeg gikk glipp av noen få, kunne det være forståelig. Men det er ikke slik. Jeg finnes ikke interessert i Kina i det hele tatt. Jeg burde være det sånn rent logisk sett i lys av storfinansielle årsaker. Kina kommer til å overta verdensherredømme rent økonomisk den dagen de knekker koden. Det blir lenge til, men grådighet kommer til å løse det hele – vær du sikker.

Men nå er det jo slik at – at en kjent – de sier iallefall så – opposisjonell i Kina har fått prisen. 10 millioner for en som sitter innesperret for å ha snakket for høyt om noe noen ikke liker at han snakker om.

Vel, ifjor var det Obama – vi visste egentlig hvem det var. Det blir liksom litt sånn som prisen for litteratur – ikke en kjeft som har hørt om forfatteren, tiltross for at alle leser bøker og gjerne bestselgerne. Det er ikke det som teller. At Mor Theresa fikk prisen, var forståelig. Hun hadde vandret rundt og hjulpet folk i de fjerne land i en årrekke uten å spise, drikke eller gjøre noe som var gøy. Sånn blir det fort priser av. Men om du er fra Kina og sitter innesperret ,- da blir det liksom ikke noe svung over det.

Og advarslene hagler selvfølgelig. Det ville det jo gjort uansett hvem som fikk prisen. Det som egentlig er det mest forunderlige er jo at det nettopp er Jagland Himself som står for de store bestemmelsene. Og han hadde vi liksom avskrevet som litt vel naiv i de fleste sammenhenger. Nå klarer han å dumme seg ut årlig og samtidig får omtale for det. All reklame er kanskje god reklame. Ikke vet jeg.

Vel – gratulerer med prisen du kjente kineser og lykke til med arbeidet videre.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Og prisen gikk til ….????

  1. samantha sier:

    Hvem tror vi egentlig bryr seg? På verdensbasis? Noen få politikere gjør det selvfølgelig, mest folk som kunne tenke seg en pris selv, for den lille prestisjen det fortsatt gir.Jjeg har brukt de foregående timene til å lese gjennom de store, utenlanske avisene, og skriver de mye om denne prisen? Svaret er nei. Det at verden venter i spenning på hvem som får denne prisen er en enorm overdrivelse.

  2. Kenneth sier:

    Det virker som om du går aktivt inn for å overbevise folk om at du er uutdannet og uintelligent. Litt søtt at du blander inn litt fjortis-slang for å virke kul også, selvsagt.

  3. klums sier:

    «Obama krever at Kina løslater fredspris-Liu»

    Hehehe, ja de kunne tro at Kina gjør det.

    Jeg tror ikke jeg synes de valgte den beste kandidaten. Men det er jo ikke noe nytt. Gjort er gjort, man får hive seg på gratulasjonene – og så får vi se hva det vil koste økonomisk for Norge.

Legg igjen en kommentar

