Funderinger om blogging

Den 1. mars 2009 skrev jeg mitt første blogg-innlegg. Siden den gang har jo aktiviteten og interessen variert i intensitet. Totalt 240.000 har klikket seg inn og lest et eller annet innlegg på bloggen. Nå har jo WordPress blitt såpass proffe i sine statistikker, at man kan finne ut mye rart.

Totalt sett er Forsiden den som er funnet flest ganger – totalt over 30.000 ganger. Innlegget Historical track of chess er blitt lest av 15.750 mennesker. Innlegget om «Steinaldermennesker spiste ikke dinosaur», er klikket på over 10.000 ganger. Dette er rimelig utrolig, spør du meg. Men det er ganske vanskelig å finne ut hvilke innlegg som gir flest lesere. Og det betyr endel, spesielt om man ønsker å ta seg betalt for å blogge.

Jeg gidder ikke så mye lenger. Innlegg om trening og sykling – fenger opptil 6.600 lesere hver eneste måned. Og det er jo helt utrolig at går an. Tenk om jeg virkelig gikk inn for å skrive om sykkel, da kan man bare tenke seg.

Vel, spørsmålet dukker jo opp igjen ! Hvorfor i all verden gidde å blogge. Svaret er ikke så annerledes enn det var i begynnelsen. Jeg liker å skrive. Men jeg er dårlig til å finne en nisje. Det er lite som er så altoppslukende at man bare kan interesse seg for en eneste ting. Jeg har nesten sluttet med å refse. Og jeg vokter meg vel for å uttale meg for mye om ting jeg ikke vet så mye om. Allikevel må bloggen opprettholdes. Målene ble satt ved 10.000 lesere. Så 100.000 lesere. Nå tenker jeg 500.000 lesere. Vi får se hvor lenge man gidder.

I tillegg er det jo spennende å samtidig blogge som anonym. Man inviteres til å mene,skrive og ytre om ganske mange saker – spesielt i dagsaviser og nettsteder. Problemet er jo at altfor mange mener så mye, uten å måtte stå ved det. Det er ikke noe å holde på med i lengden. Skal man mene noe, så må det skje i full offentlighet.

Vel, bloggen lever fremdeles – vi får se hvor lenge det blir.

Dette innlegget ble publisert i Kjekt å vite og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

