Sykkel-tid

Det nærmer seg ute-sykling med stormskritt. «Lykkeboden»(sykkelboden) er gjort klar, piggdekk er tatt av, alt er rengjort og smurt opp atter en gang. Raceren er tatt av rulla innendørs, satt opp med heftig nytt utstyr, og gjort klar for de tørre fine veien og de mange pluss-gradene som før eller siden må komme.

Det kribler allerede i nye sykkelsko, utstyr, klær og drikke-flasker. Måtte våren vise seg å være nådig rent værmessig. Jeg er klar for regn, sludd, sol og vind – i det hele tatt har forberedelsene til ute-sykling aldri vært bedre. Når man er så hektet som meg, skifter man ofte dekk noen ganger, bare for å ta tiden på hvor kort tid man egentlig kan skifte et dekk på. Jada, forstå det den som vil.

Hvor mange mil skal man egentlig sykle utendørs iløpet av en sesong ? Så mye som man får lov og tid til, tenker nå jeg. Kanskje det vil være mulig å kombinere jobb og sykling fremover – gleder meg til å se muligheten for det. Fuji-syklene er helt ferdige til bruk – hybriden er også satt opp, men nytt hjulsett, dekk og bremser. Hybriden er nå blitt en modifisert blanding mellom racer og terreng. Den er superlett som terreng, nesten 8 kilo, og den er jaggu ikke verst vektmessig som racer heller. Allikevel er den ikke dempet, hvilket gjør det hele litt gammeldags. Allikevel er det syklet noen hundre mil på denne, og det skal den også brukes til denne sesongen. Årets mål er helt klart å fullføre 2 ritt. I tillegg må jeg få til etpar – i min målestokk – gigant-turer. Jeg tenker Lier til Gol ville vært flott. 20-25 mil på sykkel bør være et mål denne sesongen.

Begge syklene er satt opp med nye pedaler, hvilket også medfører nye karbonsko til raceren.

Også det herligste pedaler til terrengsykkelen noen kan tenke seg:

Jeg tror nok de fleste som sykler, er utstyrs-freaker på sin hals. Utstyr er viktig – iallefall slik at dårlig utstyr faktisk er verre enn ingen utstyr i det hele tatt. Pedaler er ikke et must – man skal sykle mye før man aner forskjellene på mange av dem. Allikevel er det nettopp denne ustyrs-saken som er litt av opplevelsen. Å hente pakken på posten er jo nesten like moro som selve syklinga.

Det som blir spennende nå, er formen. Jeg vet den er langt dårligere enn den var på slutten av året ifjor. Jeg har ikke trent nok, vekten har økt og i det hele tatt. Allikevel vet jeg jo at dette kun er et spørsmål om trening. Jeg kommer fort tilbake, og året som sådan må nok inneholde en bedre blanding av lettere trening og større mengde, enn hva som ble tilfellet ifjor. Det ble rett og slett for mye hard-trening. Det har man ikke godt av, og man stagnerer faktisk form-messig om man overdriver.

Hvor god skal formen egentlig bli ?

Jeg har ikke noe godt svar på det. Jeg sykler for å oppnå en god form. Men allikevel sykler jeg mest fordi det er gøy. Vi får se hva sesongen bringer – flere rundt meg starter nå med sykkel – og det blir spennende å se om vi kan få til til sam-sykling. Mer moro og sosialt.

Ha en flott sykkel-sesong !

Dette innlegget ble publisert i Lier. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

