Å fly propellfly

Tur til Førde i ren opplærings-stil. Kurs for rådgivere innen salg.

Dagen startet grytidlig, på vei til Gardermoen må man være ute før hønsa står opp, – nettopp for å ikke tilbringe et unødvendig sekund i bilkø. Jeg var på motorveien ved Liertoppen 06.05. Og trur du ikke det var kø ? Jo, det var det. Allikevel kommer man til Gardermoen på et tidspunkt, som vanlig altfor tidlig ute. Etter 6 kilometer trasking på Gardermoen, til utgang 9 – var det endelig tid for avgang. Utgang 9 er definitivt den mest bortgjemte gaten som finnes på Gardermoen. Her går nemlig alle som skal til de mest ødeliggende flyplassene i Norge. Til Volda. Eller til Førde. Med Widerøe. Propell-fly.
Dagen var strålende værmessig. Idag har det nok vært sol i hele Norge, og da er det å fly et bittelitte, – 12 passasjerer, ei flyvertinne og 2 piloters stort propell-fly – egentlig ganske greit. Det hele starter jo litt dårlig – men her legges skylden på SAS, som er eieren av Widerøe. Det er nemlig slik at om du er en Frequent Flyer – at du kan velge mellom 5 billettalternativer for å komme inn i flyet(om du ikke har sjekket inn):  

– Eurobonus-kort til SAS

– Fingeravtrykk

– Mobiltelefonbilett

– Boardingkort

– Flybillett

Jeg møtte jo da opp vel forberedt. Først Bonuskortet: neida, det var ikke en slik kort-automat i avgangshall nr. 9. Så fingeren(jeg hadde med meg alle 10 fingrene): Virker ikke dessverre(det var skikkelig rart, sa innsjekkingsdama). Deretter mobiltelefonen som du legger oppå en scanner som lese av et slags mønster. «denne har aldri virket», sa dama. Deretter sto det igjen boarding kort – og det hadde jo ikke jeg. Flybillett har jeg ikke brukt siden forrige århundre, noe som jo slett ikke er nødvendig når man allerede har 3 andre innsjekkingsalternativer. Vel, kom jeg på flyet ? Ja, jeg sa hva jeg het og uten noen mer spørsmål » Værsågod og ha en god tur «.

What ??? I mitt stille indre, trakk jeg pusten rolig – tok med meg aviser og tuslet rolig ut i bussen. Flotte greier 🙂

Propellfly gjør at du mister hørselen etter de første 3 minuttene etter avgang. Du hører ingen verdens ting. Men det er ganske koselig. Flyet er så lite at om det flyr ei måke forbi, merker du det i hele flykroppen.

Servering med ei bitte-lita tralle full av peanøtter. Man fikk jo også servering som seg hør og bør – en ørliten mørk sjokolade, med mer papir enn sjokolade. Men koselig var det. Det rareste er jo egentlig at flyet langtifra går så høyt som vanlige fly gjør. Det suser liksom over fjelltoppene, nær nok til at man kan se hvilket kjønn elg og hare har, og det  med god margin. Visste du at det fremdeles finnes mye snø i Norge? Om alt den snøen smelter, er jeg egentlig ikke redd for vannmagasinene til kraftverkene i Norge.

Men det var egentlig Widerøe som var temaet. Jeg tenkte jo jeg skulle være lur. Sitte ved nødutgangen. God benplass i et ellers svært lite fly. Ulempen er jo at dette er et propell-fly. Og da sitter man ca. 20 centimeter fra en propell som hviner og uler så aldeles ufattelig.  Man hører ikke noe og det er ikke en rytmisk jevn og søvndyssende lyd du hører. Det høres egentlig ut som om motoren kan falle av hvert øyeblikk. Besynderlig nok blir man vant til dette også, det tror jeg kommer at det er tilstrekkelig mange andre ting å forholde seg også.  Noe inni hodet mitt forteller meg at dette må være det nærmeste man kommer en nær-døden opplevelse. Allikevel kan man lese i  bladet i flyet. Det bladet som følger med hvert eneste fly, uansett flyselskap. Nemlig at Widerøe har de tryggeste flytypene i verden. Og det kan jeg forestille meg. Flyet snur, krenger og vipper avgårde i solbrisen med den største letthet. Når det lander, så blir det litt som å hoppe ned på rullebanen. Ingenting glir liksom slik de voksne flyene gjør. Men Widerøe leverer. Det er minst mulig tørrprat med sikkerhetsseler, eller flyturen, eller været i Oslo og Førde. Kapteinen opplyser om at han ønsker en god tur og velkommer tilbake og ferdig med det. De er høflige, greie og det hele bærer litt preg av syden. Spesielt når man blir hentet av en buss for å bli fraktet til den fjerneste avkroken av flyplassen, – der de stakkars propellflyene har fått plass. Liksom bortgjemt og ute av syne slik at ingen skal få se at vi faktisk har slike fly. Men det er hyggelig. Sett i forhold til Norwegian, flyr jeg Widerøe any day !  

Også har vi jo det faktum at du skal sette deg, reise deg, komme deg inn og ut av flyet. Og det er myyyye lettere. Inn og ut iløpet av rundt 3 minutter. Flyplassen i Førde er et eventyr. Det er ikke engang en kiosk. Det er en automat. Som ikke gir vekslepenger og hvor alt koster summer som 21,-, 17,- eller 12,-. Og så selges det utelukkende junk-food. Avgangshallen er rundt 10×8 meter og det er inkludert sikkerhetskontrollen som er minst like streng som Gardermoen. I avgangshallen var det meg og 5 andre personer. 4 sikkerhetsvakter og ei vaskehjelp. 4 plastbokser måtte jeg bruke. Ei til frakken, ei til jakken, ei til veska og en til pc. Jada, dette tar tid kan du tro.

«Om jeg har noe flytende i bagasjen ?»

– «nei, det har jeg ikke»

Allikevel måtte kjerringa fortelle meg at hun nok måtte sjekke bagasjen allikevel. Ok, tenkte jeg – hvorfor spørre meg først da ? Ser jeg ut som en som lyver. Eller som et medlem av Osama`s gjeng(som i tillegg hadde valgt Førde flyplass som hovedmål i Norge ???)?.

– » Dette er vanlig prosedyre, vet du – det er noe vi pålagt å gjøre», sier kjerringa.

«hm», er min kommentar.

Det gjør ikke det hele mindre irriterende for min del.

Vel, nå er reisingen over for min del. Og det er like greit. Jeg har vært i Stavanger, Bergen, Førde, Molde, Ålesund, Førde, Valdres, Hadeland, Gol, Elverum og en rekke andre plasser som det ikke er verdt å nevne engang. Hvilket sted kan anbefales ?

Den fineste plassen er definitivt Ålesund. Den verste er faktisk Molde. Ikke fordi Molde er et direkte dårlig sted, mer fordi det er så mye mindre enn jeg hadde trodd. Nå er det tilbake til jevne arbeidstider, og mer ordnede forhold. Men spennende har det vært.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Å fly propellfly

  1. veronica365 sier:

    Ufattelig fornøyelig lesning!! :)))

Legg igjen en kommentar

