Fett nok

Dette er noe alle eksperter er enige om: Er ikke fettsyrebalansen bra, øker risikoen for en rekke sykdommer. Begge er nødvendige for kroppen. Men får du i deg for lite omega-3-fettsyrer i forhold til omega-6-fettsyrer, kan kroppen komme i ubalanse.

I dag er mange nordmenn storspisere av soyafett, som vi får fra margarin, soyaolje, dressinger og majones. Både smaksmessig og helsemessig kan det være gevinster å hente ved å variere fettforbruket mer.

20120418-195933.jpg

Kald- eller varmpresset?
Kaldpresset olje er uraffinert og fremstilles uten bruk av varme. Den er heller ikke tilsatt noen kjemiske stoffer. Denne oljen har beholdt sine naturlige næringsstoffer og opprinnelige smak, og er den beste oljen for helsen. Kaldpresset olje kan få litt kraftig smak når den varmes opp. Dessuten inneholder den frie fettsyrer som kan oksidere eller harskne under oppvarming. Dette kan være uheldig. Selv om det fint går an å bruke kaldpressede oljer til steking på lav temperatur, er en grei tommelfingerregel å bruke kaldpressede oljer til kald mat, for eksempel salatdressinger.
Varmpresset olje er raffinert, og er den vanligste oljen. Oljen varmes opp, presses og filtreres. Under denne prosessen reduseres det opprinnelige innholdet av vitaminer og andre gunstige stoffer. En del av smaken forsvinner også. Varmpresset olje er rimeligere enn kaldpresset og kan brukes til vanlig matlaging. De som inneholder enumettet fett, som oliven- og rapsolje, egner seg ypperlig til steking. De som inneholder flerumettet fett, som soya-, mais-, og solsikkeolje, bør ikke brukes til å steke i.

20120418-200119.jpg

Kokosnøtter har ernært befolkninger rundt i verden i årtusener. På mange tropiske øyer er kokosnøtter en hovedbestanddel i kostholdet og utgjør meteparten av måltidene. Kokosnøtt er meget rik på fett, protein, fiber, mineraler og vitaminer. Den mest interessante bestanddelen er kokosoljen fordi den inneholder helseverdier langt utover andre matoljer. Den er i utstragt bruk som naturmedisin blant folkegrupper i Asia og Stillehavsøyene.

Kokosolje har blitt beskrevet som ”verdens sunneste olje”. Hva gjør den så bra? Hva gjør den forskjellig fra andre oljer, spesielt andre mettede fettstoffer?

Den bør kanskje prøves UDOS choice

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s