«ingenting»

Lørdag er flott. Hele familien i sovemodus, lange timer om morgenen. Kaffe og helg. Nyheter og tid for å tenke på andre ting. For mye skulle vært gjort. Man skulle ryddet litt, ordnet og fikset. Rydda bort noe ski, planta noe eller syklet noen mil. Men ikke idag. Idag er det lørdag. En stille lørdag. Riktignok ordnes noe. Litt handling, mat må man ha. Men mest ro.

Fordelen er jo at man kan bedrive litt aktiv «ingenting». Flere burde prøvd det oftere. Jeg er slett ikke flinkest i Norge til dette, men jeg prøver å lære. Det å gjøre «ingenting» er ren vitenskap. Man må definere det for seg selv, for min del må det inneholde minst 3 ting:

1. Lystbetont
2. Avslappende
3. Ikke være planlagt på forhånd

Klarer man 2 av 3 av disse, går det under betegnelsen «ingenting».

Dagens store høydare på «ingenting» fronten, er banalt enkelt.

Kjøpte aviser, satt rolig i sofaen, bladde i papirbaserte nyheter som knitret når man blar og som gjør deg møkkete på fingrene og opplevde god gammeldags fred og ro. Det å lese aviser gjør jeg ofte, digitalt og da mer overfladisk. Egentlig dreier ikke dette seg om avisene i det hele tatt, men pakkeløsningen. Tiden flyr, man er i flytsonen på en måte som gjør at man er oppslukt av det man gjør. Da skjedde dette «ingenting».

Jeg har flere varianter av det jeg definerer som å gjøre absolutt ingenting. Det dreier seg ikke om «å bare» ligge på sofaen. Det dreier seg mer om egentid, ialle fall i hodet. Tusle er jeg god til. Tusle rundt og få gjort ting som er ren terapi. Sjekke syklene, rydde i lykkeboden(utstyr og klesboden for sykkelutstyr), gjerne gjøre noe jeg ikke gjør så ofte(no brainer-ting som å hogge ved, stable noe, ordne noe med verktøy)- er alle i kategorien å gjøre ingenting.

Som regel gjør jeg best ingenting alene. Kan gjerne ha alle mine rundt men samtidig, men man gjør best ingenting, når det ikke er avbrudd eller oppgave-preg over det.

Forsåvidt er jo blogging også å gjøre ingenting, det samme blir bikkja, selv om det ofte er mer et «må» enn «ingenting».

Vel, nok om ingenting – prøv selv å definer hva dine ingenting er, da vil du nok oppdage at de du hadde, vil forsvinne og nye vil dukke opp.

God helg.

Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

