Forslag til uteaktiviteter for barn

Ferien er her.Tid sammen med barna. Kanskje i nærheten av en skog, en lekeplass. Etter å ha kjøpt inn alskens uteleker, spilt ludo 12 ganger og badet nok til at svømmehuden har tatt plass mellom fingre og tær, vil det komme noen timer allikevel. Noen timer på ettermiddag og kveld. De gylne timene hvor varmen ikke er så intens, hvor man sniker ei lita støttepils og hvor barna begynner å kjede seg. Da har jeg noen gode forslag, som jeg har plukket opp på nettet. Gode gamle ute-leker som jeg selv husker fra jeg var barn – men som de siste 20 årene knapt nok har fått mulighet til å bli brukt.

Alle fugler flyr
– av Ørjan

Utstyr:
Ingen utstyr skrevet inn.

Beskrivelse:
En er leder. De andre gjør som lederen befaler. Når lederen for eksempel sier «Alle duer flyr», flakser alle med armene, vingene. Men dersom lederen sier noe som ikke stemmer, for eksempel «Alle fisker flyr», skal alle holde armene, vingene, helt i ro. Den som rører, seg er ute. En variasjon er at den som rører seg, blir leder. La elevene komme med forslag til variasjoner i leken slik at de kan drive leken videre på sin egen måte.

Bli kjent!
– av Viljar Aasan

Utstyr:
En eller flere erteposer.

Beskrivelse:
Gruppa står i ring. En starter med erteposen. Vedkommende sier en sann og en usann ting. Eks. «Jeg heter Nils og er datteren til Kongen». Deretter kaster han erteposen videre til en annen i gruppa som gjør det samme. Etter hvert som erteposen går rundt i gruppa gjør lederen bevegelser som alle i gruppa skal gjøre. Når alle har presentert seg starter man på nytt, men nå skal man i tillegg si navnet til den man kaster erteposen til.
Variasjoner: Flere erteposer i omløp. Flere oppgaver.

Boksen går
– av Tore Olsen

Utstyr:
En boks (eller lignende)

Beskrivelse:
En elev «står» ved en blikkboks med hendene foran øynene og teller til 100 mens de andre barna gjemmer seg.
Når han ser en annen, f.eks. Lars, må han skynde seg tilbake til boksen, sette foten på den og rope «Lars på boks!» Han er dermed tatt. Greier Lars å komme før den som står til boksen, sparker han boksen lengst mulig vekk. Alle som gjemmer seg kan snike seg fram, sparke boksen og rope «boksen går!» De som er fanget får da muligheten til å gjemme seg på nytt mens eleven henter boksen tilbake på plass. Leken går sin gang til alle er tatt. Den første som tas skal stå neste gang.

Dansk stikkball
– av Andreas de Brito Jonassen

Utstyr:
En ball.

Beskrivelse:
Først deles det opp en bane som spillet skal foregå innenfor. Det kan være med så mange man vil i dansk stikkball.
Reglene er som så: Først er det en som starter med ballen. Han/hun skal nå prøve å kaste ballen på de andre spillerne. Hvis ballen treffer deg å går i bakken er du død, men hvis ballen treffer deg og du tar imot ballen er du ikke skutt og hvis ballen går i bakken før den treffer deg er du ikke død. Når du dør setter du deg på sidelinjen. når du blir skutt må du huske hvem som skjøt deg. Det er p.g.a at hvis den som skjøt deg blir skutt er du fri og kan spille igjen. Når du får tak i ballen kan du gå 3 skritt før du må skyte etter noen. Vinneren er den som til slutt har klart å skyte alle uten å bli skutt selv.

Ekornsisten
– av Tore Olsen

Utstyr:
Ingenting

Beskrivelse:
Ekornsisten lekes i et skogholt med trær som «friplasser». Et barn har sisten og skal prøve å ta de andre mens de beveger seg mellom trærne. Når noen kommer bort til treet ditt, må du vike plass og løpe til et annet tre før du blir tatt. Du kan rope «bort!» for å få den som står ved treet du ønsker å stå ved, til å fjerne seg. Den som blir tatt får sisten. Aktiviteten økes nå det er færre friplasser enn barn og barna må klatre opp i treet for å være fri.

Fuglehandleren
– av Ørjan

Utstyr:
Ingen utstyr skrevet inn.

Beskrivelse:
Tegn en strek midt på lekeområdet. På begge sider av streken, ikke langt fra den, tegnes en sirkel, et reir. En elev skal være fuglehandler og en kunde. De andre går og stiller seg på midtstreken, og fuglehandleren hvisker et fuglenavn til hver av dem. Så kommer kunden til fuglehandleren for å handle. Han spør etter en spesiell fugl, for eksempel en spurv. Den som er spurv, begynner da å løpe til et av reirene. Kunden prøver å ta på spurven. Klarer han det før spurven når fram til reiret, blir spurven ny kunde, og kunden stiller seg på streken og får et fuglenavn.
Hvis spurven kommer seg velberget til reiret, får den et nytt navn og går tilbake til streken. Den samme kunden handler en gang til og spør etter en ny fugl. Elevene kan komme med andre forslag til avslutning slik at de kan drive leken videre på sin egen måte.

Her kan du finne flere

Og her

Og her om du har fra 3. til 7.klassinger



Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s