Vondt i sykkelryggen?

Hvordan vi sitter på sykkelen er viktig spesielt for å unngå skader. Mange sitter med setet for høyt som kan gi både akutte og kroniske plager i korsryggen. På bildet kan vi se en enkel måte å sjekke høyden på sete. Sitt på sykkelen og sett hælen på pedalen, da skal kneet være rettet ut ved pedalarmens laveste posisjon. En annen måte som er mer nøyaktig er Greg Lemond metoden: Her tar man helt enkelt skrittlengden og ganger denne med 0,883. Eks: 90 cm skritthøyde gir da setehøyde på 79,47 cm, som måles ut fra senter på krankhuset til toppen av setet. Skritthøyden måles helt enkelt ved å stå opp etter en vegg med 20 cm mellom bena, benytt boka som ”sete” og mål fra toppen av boka og ned.

Rune Høydahl setejustering

Ryggen vår er bygd opp av 24 virvler med mellomvirvelskiver som gjør at vi kan være bevege ryggen i forskjellige plan. Vanlig skademekanisme av disse mellomvirvelskivene er fremover bøyning og rotasjon, en bevegelse som ofte blir brukt ved snømåking, skifte av bildekk, hagearbeid etc. Dette er den mest vanlige skademekanismen i forbindelse med prolapser.

Når vi sitter på sykkelen er det viktig og sitte rolig med overkroppen og unngå å vippe med bekkenet. Hvis setet er for høyt, må vi vippe på bekkenet slik at vi kommer helt ned med foten på pedalen. Da vi allerede sitter framoverbøyd vil dette skape en liten rotasjon i korsryggen som kan føre til smerter. Det er også viktig at ryggen har normal bevegelighet slik at vi kan sitte så avslappet som mulig når vi sykler slik at vi ikke utvikler belastningskader.

Fra Atlasklinikken

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Aktuelt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s